AD: Kethel gevrijwaard van woningbouw

25 oktober 2007

AD: Kethel gevrijwaard van woningbouw

Kethel op de kaartAD Rotterdams Dagblad • Hoewel in het Schiedamse dorp Kethel en omgeving nog mogelijkheden zijn voor woningbouw, zullen er geen huizen verrijzen. Nieuwbouw zou afbreuk doen aan de – deels groene – uitstraling van het karakteristieke gebied.

Met het nieuwe bestemmingsplan in de maak is het dorp Kethel en omgeving onder de loep genomen om te bezien welke ontwikkelingen er nog zouden kunnen plaatsvinden. Uit de ‘Nota van uitgangspunten bestemmingsplan Kethel 2008’ blijkt dat parkeren een knelpunt is dat om oplossingen vraagt.

Voor wat betreft het trapveld aan de Schiedamseweg is de mogelijkheid onderzocht er vier à zes eengezinswoningen te bouwen. Afgezien dat voor het veldje een andere plek moet worden gezocht, zou het zicht op het moerasgebied erachter verdwijnen. Bovendien kleven er de nodige knelpunten aan op het gebied van de waterhuishouding. Besloten is af te zien van woningbouw en de huidige situatie te handhaven.

Lisa van der Vorm/Een beeld van Schiedam

Ook naar ‘een verwaarloosde open plek die mede als parkeerplaats dienst doet’ – in de driehoek Noordeinde, Dorpsstraat, Rien Poortvlietpad – is onderzoek voor woningbouw gedaan. Omdat daarmee de beeldkwaliteit van de omgeving teniet zou worden gedaan, blijft het ook daar bij het oude. Wel moet de open plek worden ingericht met een combinatie van groen en parkeren.

Het sportcomplex van de voetbalverenigingen VVK en SC Spaland alsmede de ‘sport- gezondheidshoek’ waarin zwembad Groenoord, Thermen Holiday, het bowlingscentrum, een sportschool en sporthal Groenoord zijn gehuisvest, brengen een grote parkeerdruk in het gebied met zich mee. Met name Tuindorp zucht in – vooral – de weekeinden onder de parkeerdruk, veroorzaakt door bezoekers van het sportpark. Bekeken wordt of het probleem kan worden opgelost door meer parkeermogelijkheden bij het zwembad.

Maar daar is de parkeercapaciteit al een enorm knelpunt. Er zijn plannen om de parkeerterreinen te herinrichten, zodat extra plekken kunnen komen. In het verleden is al eens een plan voor de bouw van een parkeergarage geopperd. Dat wordt nog onderzocht.