AD: Buurt niet blij met sm-shop

15 oktober 2007

AD: Buurt niet blij met sm-shop

AD Rotterdams Dagblad • Het CDA en de SP in Schiedam hebben in een brief aan het college ernstige bezwaren geuit over de komst van wat zij een seksshop noemen aan de Swammerdamsingel.

Het gaat om een fetish sm-shop, die is gevestigd in een pand dat vroeger een apotheek was. Ook de bewoners in de buurt zijn woest, omdat zij vooraf niet geïnformeerd zijn over de komst van de shop. Twee bewoonsters hebben inmiddels een handtekeningenactie gestart om binnenkort een petitie aan te bieden aan burgemeester Wilma Verver.

De bewoners en de twee politieke partijen willen dat het college het gebied bij de Swammerdamsingel aanwijst als verboden gebied voor de exploitatie van sekswinkels. "Het is een kinderrrijke buurt en deze seksshop ligt ook nog eens aan de looproute richting basisscholen," zegt Margo van der Molen, een van de initiatiefnemers van de handtekeningenactie en een directe buur.

"Het woongenot van iedereen hier uit de buurt is in het geding, terwijl Schiedam Oost juist opgewaardeerd zou worden. Dan zit niemand op zo’n seksshop te wachten."

Maar volgens de exploitanten, Francien en Jeroen Pels, gaat het helemaal niet om een seksshop. Zij hebben inmiddels de tekst van de petitie op de deur geplakt, plus een eigen reactie.

"Het is geen seksshop en wij hebben ook niet de intentie er een van te maken," schrijven ze. "Wij verkopen kleding en schoeisel die in een bepaalde scene gebruikelijk is, maar wij houden ons verre van drugs, er zijn geen mogelijkheden voor sekspraktijken, er zijn geen privécabines en er zijn ook geen relaxdames aanwezig." Wel schrijven zij het diep triest te vinden dat de protesterende omwonenden niet eerst bij hun geïnformeerd hebben wat voor winkel het zou worden.

De buurtbewoners verwijten de exploitanten dat zij nooit contact met hen hebben gelegd.