AD: Schiedams college bezorgd over Careyn

10 september 2007

AD: Schiedams college bezorgd over Careyn

AD Rotterdams Dagblad • Het college van burgemeester en wethouders in Schiedam maakt zich zorgen over de ontwikkelingen bij thuiszorgorganisatie Careyn. Inmiddels heeft het college een brief gestuurd naar minister Klink van Volksgezondheid, naar staatssecretaris Bussemaker en de leden van de Tweede Kamer. De bestuurders willen weten welke stappen de minister gaat nemen om de kwaliteit van het zorgaanbod in de regio te garanderen.

Aanleiding is een eerdere zorgstop van Careyn op de Zuid-Hollandse Eilanden. Een zorgstop is volgens de thuiszorgorganisatie weliswaar niet ophanden in de regio Waterweg, maar er is wel degelijk sprake van overproductie. Kortom, als Careyn dezelfde mate aan zorg blijft aanbieden binnen de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten), dan heeft de thuiszorgaanbieder te veel aan zorg geleverd die niet wordt betaald. De overschrijding van het budget zou dan een miljoen euro bedragen aan het eind van dit jaar. In de regio heeft Careyn de zorg voor zo’n 3500 personen.

Careyn treft een drietal maatregelen over de AWBZ-gefinancierde zorg, die het Schiedamse college in de brief aan de minister van volksgezondheid ook opsomt. En wel een vervroegde evaluatie van de geleverde zorg. Het stimuleren van het gebruik van een persoonsgebonden budget en efficiency maatregelen binnen de eigen organisatie. Deze aanpassingen zijn in zekere zin ’een verschraling’, liet een woordvoerder van de zorgaanbieder eerder weten.

’Ons inziens zal er absoluut voor gewaakt moeten worden dat budgettekorten in de AWBZ afgewenteld worden of negatieve gevolgen zullen hebben op onder andere de huishoudelijke verzorging en bijvoorbeeld de mantelzorg’.

(webmaster: Het Schiedamse college heeft met het uiten van de zorgen in een brief aan de minister gehoor gegeven aan een oproep die de SP-fractie deed.)