SP teleurgesteld in uitspraak Spieringshoek

4 augustus 2007

SP teleurgesteld in uitspraak Spieringshoek

satellietfoto van de plek waar de toren moet komenDe Schiedamse SP is erg teleurgesteld in de uitspraak van de Raad van State over de toren die ABB wil bouwen aan de Poldervaart. "De Poldervaart verdient het niet om in de verdrukking te komen en dat is precies wat die toren doet," zegt de verontwaardigde SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag. In een gesprek spreekt de SP'er zijn zorgen uit, maar blijkt hij ook nog een sprankje hoop te hebben.

SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag"Al vanaf het moment dat de eerste plannen werden gemaakt heeft de SP zich in de gemeenteraad verzet tegen de bouw van de toren zo dicht bij de Poldervaart. We hebben niets tegen hoogbouw of woningbouw in het algemeen, maar er zijn gewoon plekken waar je vanaf moet blijven. Eén van die plekken is de Poldervaart."

"Het vorige college heeft een bouwvergunning verleend en het bestemmingsplan aangepast. Het nieuwe college kon niets meer doen zonder een miljoenenclaim te krijgen van de bouwer. De enige hoop die we nog hadden, was een beroep op de wijsheid bij de Raad van State. Helaas..."

"Er wordt weliswaar niet ín de ecologische zone gebouwd, maar het zit er wel zo dicht tegenaan dat de enorme toren zeker invloed zal hebben op de ecologie van het gebied. Bovendien kun je niet meer ongestoord van de Poldervaart genieten, dus ook de recreatieve functie van de groene strook dwars door de stad wordt aangetast."

"We zijn niet gelukkig met de bouw van deze toren en ik vermoed dat het college er ook niet blij mee is, dat maakt dat ik denk dat er voor dit soort bouwplannen de komende jaren geen gehoor zal zijn."

"Er zijn nog twee heel kleine kansjes dat de bouw niet door gaat. Als de bouwer om zich heen kijkt in de regio, dan zal hij zien dat er overal appartementen gebouwd worden. Dan zal hij zien dat het steeds moeilijker wordt om appartementen te verkopen. Misschien dat de bouwer, met de markontwikkelingen in het achterhoofd, afziet van de bouw van de toren..."

"Een andere mogelijkheid is dat er in het gebied waar de toren moet verrijzen zeldzame dieren of planten ondekt worden... Ik schat de kans van beide mogelijkheden heel laag in, daarom hoop ik - samen met de Poldervaartvereniging - dat de Poldervaart sterk genoeg zal blijken te zijn om dit litteken te overleven."

satellietfoto van de locatie waar de toren moet komen