SP: college moet zorgstop voorkomen

3 augustus 2007

SP: college moet zorgstop voorkomen

SP-raadsleden Armand de Boer en Sinne Tolsma logo Careynwillen van het college weten of de zorgstop bij thuiszorg-verlener Careyn ook van toepassing is in Schiedam. Mocht dat het geval zijn dan wil de SP ook weten wat het college doet om te zorgen dat iedereen die hulp nodig heeft dat ook krijgt.

In het AD Rotterdams Dagblad werd gemeld dat Careyn in Spijkenisse een zorgstop heeft ingesteld, omdat – zoals in het artikel staat beschreven – de zorgaanbieder van de overheid niet genoeg geld krijgt om mensen die hulp nodig hebben van dienst te kunnen zijn. De Schiedamse SP-fractie vraagt zich af of de zorgstop alleen in de regio Voorne-Putten van toepassing is, of dat ook de regio Nieuwe Waterweg Noord een zorgstop kent. "Wij vinden dat er überhaupt geen zorgstop zou mogen zijn," zeggen de vragenstellers. "Iedereen die hulp nodig heeft, hoort die hulp te krijgen."

De SP'ers zijn niet alleen bang voor de gevolgen voor de thuiszorg-gebruikers, maar maken zich ook zorgen over het personeel: "In veel plaatsen waar men voortvarend aan de slag gegaan is met de marktwerking van de WMO, dreigen mensen nu op straat gezet te worden. Wij willen weten of er in Schiedam ook iets dergelijks zou kunnen gebeuren."

"Naar ons idee mag de invoering van de WMO niet betekenen dat er mensen geen zorg krijgen of dat er mensen ontslagen worden. De SP wil dat het college dat scherp in de gaten houdt," aldus de SP-raadsleden.