College voert SP-motie evenementenkaart uit

25 juli 2007

College voert SP-motie evenementenkaart uit

In september kan iedere bezoeker van evenementen in Schiedam een hele dag gebruik maken van het openbaar vervoer in Schiedam voor maar 1,50 euro. Met het besluit om het speciale OV-kaartje voor de evenementenmaand september aan te bieden, voert het college een motie van de SP uit.

logo evenementen in SchiedamTijdens de behandeling van de begroting voor 2007 diende de SP-fractie een motie in om tijdens de evenementenmaand september een speciaal OV-kaartje tegen gereduceerd tarief aan te bieden. De motie werd bijna raadsbreed aangenomen, alleen de fractie van de VVD stemde tegen.

Naar aanleiding van de motie heeft de gemeente onderhandelingen gevoerd met de RET over een speciale evenementenkaart. Uit de gesprekken met de RET bleek dat het mogelijk is een speciaal kaartje te drukken, die de gemeente voor 2,50 euro kan inkopen. Het college heeft besloten om de het reizen met het openbaar vervoer tijdens de evenementen extra aantrekkelijk te maken door de kaartje voor 1,50 euro aan te bieden aan de bezoekers van evenementen.

SP-fractievoorzitter Frans HamerslagFractievoorzitter Frans Hamerslag: "Ik ben blij met de keuze van het college om de kaartjes voor anderhalve euro te verkopen. Daarmee wordt het heel aantrekkelijk om de evenementen te bezoeken én daarbij gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dat is goed voor de evenementen en voor het ov."

Volgens de SP'er is iedereen er bij gebaat: "Ter vergelijking: een bewoner van de Woudhoek die besluit met het ov een evenement in het centrum te bezoeken, zal voor heen- en terugreis telkens drie strippen moeten afstempelen en betaalt daarvoor ruim 2,70 euro. Iemand die een dagkaart (€ 6,40) besluit aan te schaffen is nog véél duurder uit. Zelfs voor iemand uit de Gorzen, zoals ik zelf, is het voordelig om dan de bus te pakken. Het scheelt voor de mensen die in dezelfde zone als het evenement wonen maar 30 cent, maar je bent dan wel verlost van het zoeken naar een parkeerplek voor fiets of auto."