h

Snelwegbus in de media

1 juni 2007

Snelwegbus in de media

Verschillende media brengen op vrijdag 1 juni het nieuws dat het Schiedamse Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid op Deltaplan Duurzame Bereikbaarheidsteun van een meerderheid in de Tweede Kamer kan rekenen. Het Algemeen Dagblad had de primeur: rond middernacht publiceerde de krant een artikel op de website, dat de volgende ochtend op de voorpagina verscheen. Hieronder een overzicht van artikelen in andere media.

Bussiness Nieuws Radio
De Randstad moet snelwegbussen krijgen, die iedere drie minuten langskomen, en stoppen bij bedrijventerreinen. Dat wil een meerderheid in de Tweede Kamer, meldt het AD. Voor het plan zijn geen nieuwe rijstroken nodig, alleen een paar extra haltes langs de snelweg. De bussen halen werknemers op in hun vinexwijk, en zetten ze af voor kantoor. Het idee voor de forensenbus komt van de SP in Schiedam. Daar zou de bus samen met een goedkoper OV, en de kilometerheffing, de drukte op de weg zelfs kunnen halveren.


Management Team: Kamer wil snelwegbussen
 Plaatje interieur busHet wordt aantrekkelijker om met het openbaar vervoer naar het werk te gaan. De Randstad moet zo snel mogelijk snelwegbussen krijgen die elke drie minuten stoppen bij bedrijventerreinen. Nieuwe rijstroken hoeven niet aangelegd te worden, wel moeten er extra haltes komen. De Tweede Kamer omarmt dit plan dat de Schiedamse SP-wethouder Haan eerder dit jaar lanceerde.

De PvdA stelt dat er nu te weinig openbaar vervoer rijdt naar bedrijventerreinen. Om forenzen massaal de bus in te krijgen, moet het openbaar vervoer wel fors goedkoper worden, vinden PvdA en SP. Als de automobilist bovendien geconfronteerd wordt met de kilometerheffing, kiest hij vanzelf voor de comfortabele snelwegbus, denken de linkse fracties.

Het Schiedamse plan is doorberekend door verkeersbureau’s. Daaruit blijkt dat het het aantal autokilometers in de regio bijna halveert dankzij de combinatie van de snelbussen, goedkoper OV en een kilometerheffing. De aanleg van extra asfalt zou niet meer nodig zijn. Busvervoerder Connexxion reageert voorzichtig positief op het initiatief. Wel pleit het bedrijf voor zo min mogelijk stops langs de snelweg. Alleen dan kunnen de snelbussen echt snel doorrijden.


Ochtendkrantoverzichten: Plan snelwegbus oogst bijval
De Randstad moet zo snel mogelijk ’snelwegbussen’ krijgen die elke drie minuten langskomen en stoppen bij bedrijventerreinen. De aanleg van nieuwe rijstroken is hiervoor niet nodig, wel moeten er langs de snelweg nieuwe haltes komen.

U bent hier