SP: Minister moet helpen leegstand aan te pakken

4 mei 2007

SP: Minister moet helpen leegstand aan te pakken

Gisteravond heeft de gemeenteraad een SP-motie aangenomen, waarmee een dringend beroep wordt gedaan op minister van Financiën Wouter Bos, om de gemeenten instrumenten aan te reiken om leegstand van bedrijfspanden aan te pakken. Eerder werd in Amsterdam een vergelijkbare motie van de PvdA aangenomen al ging het daar alleen om leegstaande kantoorpanden. De Schiedamse SP wil niet alleen de leegstand van kantoren aanpakken, maar ook bijvoorbeeld de leegstand van de vele winkels in de Schiedamse binnenstad.

SP-raadslid Sinne TolsmaVolgens SP-raadslid Sinne Tolsma geeft de belastingwetgeving op dit moment een premie op leegstand en ontbreekt het gemeenten aan de middelen om daar iets aan te doen. De SP’er wil dat de minister de aftrekbaarheid van leegstand beperkt en zou zelfs graag een boete op leegstand zien.

Tolsma: “Vastgoedeigenaren worden nu niet gestimuleerd om iets te doen aan de grote leegstand. In sommige gevallen is het zelfs voordeliger om een winkelruimte leeg te laten staan in plaats van het voor korte tijd te verhuren of een andere bestemming aan de ruimte te geven. Bovendien worden door de belastingpremie de huren ook kunstmatig hoog gehouden.”

“Ik weet dat het college er alles aan doet om onze stad weer aantrekkelijk te maken voor huurders van dergelijke panden, alleen ontbreekt het aan middelen om de hoge huren aan te pakken. Het college kan ook niet zomaar zelf een andere bestemming aan de panden geven, als de eigenaar niet meewerkt,” aldus de SP’er.

Het college gaf bij monde van wethouder Maarten Groene aan een signaal af te zullen geven aan de minister. Groene gaf ook gehoor aan de oproep van Tolsma om daarbij ook steun te zoeken bij andere gemeenten in de regio.

De motie kreeg steun van de hele raad, al stemde de CDA-fractie niet voor de motie. CDA-fractievoorzitter Ad Hekman gaf aan de motie overbodig te vinden omdat de wethouder aangaf sowieso een signaal af te zullen geven aan de minister. Tolsma bracht daar tegenin dat de raad met de motie niet alleen een verzoek doet aan het college, maar ook zelf een mening uitspreekt en een signaal afgeeft.