h

AD: Rotterdam Airport thuisbasis voor regeringsvliegtuig?

16 mei 2007

AD: Rotterdam Airport thuisbasis voor regeringsvliegtuig?

Regeringstoestel, Fokker F70AD Rotterdams Dagblad • Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) laat onderzoeken of het regeringstoestel voortaan Rotterdam Airport als thuisbasis kan hebben. Het toestel landt nu al noodgedwongen in Rotterdam, door de sluiting van Vliegbasis Valkenburg. Het onderhoud wordt nog op Schiphol gedaan. Het vliegtuig moet daardoor eigenlijk onnodige binnenlandse vluchten maken.

Het idee om het onderhoud dan ook maar in Rotterdam te doen, is geboren na overleg met de gemeenten Rotterdam, Schiedam, Lansingerland en de Provinciale Staten van Zuid-Holland, half april. Dat blijkt uit een recente brief van de Schiedamse wethouder Haan aan de Schiedamse gemeenteraad.

Deze wethouder heeft destijds ook gevraagd om andere geluiddempende maatregelen, zoals aanpassingen aan het regeringstoestel. Eurlings beloofde te kijken naar andere motoren voor het vliegtuig, van een stiller en minder milieubelastend type. Daarbij gaf hij wel aan dat dit erg lastig zal zijn.

De minister zegde ook toe dat als voortaan sprake is van het huren van toestellen voor regeringsvluchten, te kiezen voor de stilste en meest milieubewuste opties. Dit om de omliggende gemeenten bij Rotterdam Airport enigzins tegemoet te kunnen komen in hun strijd tegen de gevreesde uitbreiding van geluidsoverlast door het vliegveld.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat benadrukt wel dat het regeringstoestel maar een klein aandeel heeft in eventuele overlast. Jaarlijks worden er tussen de 100 en 200 vluchten mee gemaakt. "Daar staan zo'n 25.000 verkeersbewegingen van 'groot verkeer' - zoals vakantievluchten - tegenover, én 55 verkeersbewegingen van kleine toestellen."

Ook is het volgens het ministerie zo dat als het regeringstoestel nu noodgedwongen 's avonds of 's nachts landt, het pas na zeven uur 's ochtends weer naar Schiphol vliegt.

U bent hier