h

Kor Kegel: "Haantje Brinker"

4 april 2007

Kor Kegel: "Haantje Brinker"

Column "Krantnetel" van Kor Kegel in Maasstad weekbladen • Hoe klein is de Schiedamse politiek? Zo klein als het denkraam van het gemiddelde gemeenteraadslid. We schijnen vooral niet te mogen nadenken over de files, als je bijvoorbeeld Ad Mostert hoort. De VVD-fractieleider zei naar aanleiding van het Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid: "Het is een nationaal probleem, dat gemeenten te boven gaat." Mostert vond het zonde, dat burgemeester en wethouders van Schiedam gemeenschapsgeld hebben ingezet om de mobiliteit in de Randstad te verbeteren.

Nu vind ik ook dat het college, en met name SP-wethouder Yorick Haan, nogal pretentieus te werk gaat. Als je maar genoeg snelbussen inzet tussen Den Haag, Rotterdam en Schiedam en ook sleutelt aan de beprijzing van autokilometers, en als je verder het spoorverkeer (trein, tram en metro) versterkt en gerieflijker en goedkoper maakt, dan kan dat alle files op de A13, de A4, de A20 en de A15 doen wegsmelten. Goudappel Coffeng heeft het nagerekend. Dan wordt Schiedam weer bereikbaar.

Dat kan Schiedam natuurlijk niet alleen voor elkaar krijgen. Maar er zijn meer overheden in het spel. En daar is Yorick Haan druk aan het lobbyen. Het is tekenend dat Tweede-Kamerleden, het bedrijfsleven en vervoermaatschappijen positief of toch tenminste geïnteresseerd hebben gereageerd op dit Schiedamse Deltaplan, terwijl de Schiedamse politiek vooral argwanend en sceptisch is. "Tot nu toe is er groot enthousiasme, behalve vanuit deze commissie," verzuchtte wethouder Haan een week of zeven geleden. Het ene raadslid vond dat Schiedam eerst maar eens de eigen problemen moet oplossen, het andere klaagde dat het zo'n theoretisch verhaal is, dat Deltaplan. Alsof de politiek niet bol staat van de theorietjes...

De enige echte bijval kreeg Yorick Haan van het altijd terzake kundige D66-raadslid Marcel Houtkamp, die het waardeert dat Haan over de gemeentegrenzen heen kijkt en boven de lokale politiek uitstijgt. Ik ben dat met Houtkamp eens. Als we de files aan ministers van Verkeer en Waterstaat overlaten, worden ze alleen maar langer. Als we de spoorwegen aan de NS overlaten, rijden er steeds minder treinen. Daarom moet het denkwerk uit Schiedam komen. De hersens die we hebben moeten we gebruiken. Ook al was Nederland dat nooit van Schiedam gewend.

Je zou boeken kunnen vullen met lokale ideetjes, die in andere steden nagevolgd zijn. De Gorzen propageerde in 1993 het openbaar vervoer te water. Moet je zien wat daarna over de Nieuwe Maas is gaan varen! Projecten als het opzoomeren, Thuis op Straat, buurtbemiddeling - ze zijn door opbouwwerkers als Johan Janssens, Ton Huiskens en Ben Dubbeldam bedacht en je komt het nu in binnen- en buitenland tegen. We kunnen er gerust het Deltaplan van Haan aan toevoegen. Het gaat er immers niet om wie het probleem oplost, als iemand maar de oplossing bedenkt.

In heel de wereld kennen ze Hansje Brinker. Een kleine jongen uit een kleine Hollandse polder. Een kleine jongen met kleine vingers. Hij zag een gaatje in de dijk. Een klein gat. Er kwam water door. Als hij zijn vinger er niet had ingestoken, was een dijkdoorbraak ontstaan. Zo simpel kan het zijn om internationaal beroemd te worden.

Haan heeft zijn vinger in een krankzinnig mobiliteitsprobleem gestoken. Ik hoop dat hij het hele kabinet en alle Kamers van Koophandel er warm voor krijgt; alleen moeten we goed begrijpen dat dat niet morgen al zal lukken. Ondertussen doen de Schiedamse raadsleden er beter aan hun geginnegap in te ruilen voor constructieve bijdragen aan het Deltaplan.

U bent hier