Hoppe: "Politieoptreden buiten alle perken"

4 april 2007

Hoppe: "Politieoptreden buiten alle perken"

SP-raadslid Benjamin HoppeSP-raadslid Benjamin Hoppe heeft vandaag vragen gesteld aan de burgemeester over een politieoptreden, waarbij een aantal jongeren werd aangehouden.

Dit weekeinde meldden bewoners van het Noordelijk stadsdeel de SP-fractie dat: "terwijl de gemeenteraad afgelopen donderdag sprak over het jaarplan veiligheid 2007 er door de politie bij de Akkers, op een voetbalterreintje bij de rode toren, een 'razzia' gehouden werd." SP'er Benjamin Hoppe verbaasde zich over de melding van de bewoners, omdat de burgemeester in de raadsvergadering verzekerde dat de politie alleen optreedt als er werkelijk sprake is van overlast.

"Van de bewoners die de SP-fractie hebben ingeseind begrijp ik dat er absoluut geen sprake was van overlast. Toch heeft de politie fors opgetreden. Van de omwonenden begrepen we dat de politie van alle kanten, te voet in de auto en op motoren kwam en dat de politie jongeren met grof geweld heeft aangehouden om het simpele feit dat zij geen ID-bewijs konden tonen. Dat gaat alle perken te buiten," aldus een verbolgen Hoppe.

Hoppe heeft de burgemeester onder andere gevraagd of zij ook vindt dat politie-inzet proportioneel en professioneel moet zijn en of de politie-inzet in dit geval niet erg overdreven was.