Solidariteitsbijeenkomst voor stakende slepers

21 maart 2007

Solidariteitsbijeenkomst voor stakende slepers

Zaterdag 24 maart organiseert de SP Schiedam een solidariteitsbijeenkomst voor de stakers van sleepbedrijf Smit. Tijdens de bijeenkomst in café De Unie wordt een film over de beroemde staking van 1979 vertoond en steken lokale SP'ers en SP-Kamerlid Paul Ulenbelt de stakers een hart onder de riem. De SP roept Schiedammers op zaterdag langs te komen bij café De Unie om daarmee hun steun aan de stakers uit te spreken.

Stakende Smitters
De stakers van sleepbedrijf Smit in de Rotterdamse haven zijn enkele weken geleden met steun van de vakbonden in staking gegaan. Al eerder stak SP-leider Jan Marijnissen de stakers een hart onder de riem en herinnerde hen aan de beroemde staking van 1979 die actief door de SP werd ondersteund. SP-Kamerleden Hans van Leeuwen en Paul Ulenbelt lieten de 'Smitters' gisteren de film zien van deze staking.

De stakende havenslepers hebben een lange traditie van strijd en actie. In 1979 legden ze, zonder steun van de vakbond, meer dan 7 weken het werk neer. De staking werd beroemd vanwege het grimmige karakter, met stevig optreden van de ME. Dankzij de steun van de SP kon de staking toen volgehouden worden. Uiteindelijk werd de staking met een redelijk succes afgerond.

De staking van 2007 gaat inmiddels zijn vierde week in, alhoewel de werknemers van Smit niet aan één stuk door het werk stil leggen. De 'Smitters' eisen een tegemoetkoming in de gestegen ziektekostenpremie, betaling van de volledige arbeidsongeschiktheidspremie door de werkgever, een goede ouderenregeling en een eenmalige uitkering nu de winst van Smit in 2006 is verdubbeld tot 75 miljoen. De SP steunt deze eisen.

Maandagochtend togen SP-Kamerleden Paul Ulenbelt en Hans van Leeuwen naar de Scheurhaven in Rozenburg om de film over de staking in 1979 te laten zien. De stakers ontvingen de film enthousiast, velen herkenden zich op de film uit 1979. Ook toen waren ze al werkzaam bij Smit.

Later werd de film getoond aan de Wilhelminakade in Schiedam. Yorick Haan, SP-wethouder in Schiedam en Frans Hamerslag, fractievoorzitter van de SP, kondigden aan zaterdag een bijeenkomst voor Schiedammers te beleggen om de stakers te steunen.

Tijdens de bijeenkomst in café De Unie zal de film ook vertoond worden. Daarnaast zullen woordvoerders van de stakende Smitters en de vakbond uitleggen waar de actie om draait en zullen SP-Kamerlid Paul Ulenbelt en Schiedamse SP'er Yorick Haan de stakers een hart onder de riem steken.

De Unie kent een rijke politieke en vakbondshistorie en is daarmee de ideale locatie voor een dergelijke bijeenkomst. Het café ligt aan de voet van de Koemarktbrug (Gerrit Verboonstraat 23), de bijeenkomst op zaterdag begint om 14.00 uur.