RS: Overleg over coalitie Zuid-Holland

15 maart 2007

RS: Overleg over coalitie Zuid-Holland

Radio Schiedam • CDA, VVD, PvdA en SGP/ChristenUnie zijn in overleg over de mogelijkheid met elkaar een coalitie te vormen voor het college van Gedeputeerde Staten in Zuid-Holland.

Asje van Dijk van het CDA heeft als informateur van het college de afgelopen dagen met de lijsttrekkers van alle Zuid-Hollandse partijen gesproken. Daaruit kwam naar voren dat de drie eenmansfracties van D66, de Partij voor de Dieren en Leefbaar Zuid-Holland politiek geen ambitie hebben om deel uit te maken van het college. GroenLinks heeft die wel maar heeft als kleine partij geen electorale winst geboekt. De drie zittende coalitiepartijen CDA, VVD en PvdA hebben voldoende draagvlak om een bestuur te vormen, maar willen rekening houden met kleinere partijen die bij de afgelopen verkiezing winst hebben geboekt. Zij willen samen met SGP/ChristenUnie, die samen 6 zetels behaalden, een coalitieprogramma ontwikkelen. Lijsttrekker Bart Vermeulen van de SP heeft teleurgesteld gereageerd. Volgens hem heeft het CDA maar vooral de PvdA de boodschap van de kiezer niet begrepen.