h

ADRD: Volvo steunt Schiedams busplan

17 maart 2007

ADRD: Volvo steunt Schiedams busplan

AD Rotterdams Dagblad • "Dit is zeker de oplossing voor de files in de Randstad" • Volvo heeft vertrouwen in het Schiedamse Deltaplan Duurzame Mobiliteit. Met dit plan, stelt Schiedam, zijn nieuwe wegen in de Randstad overbodig. De busgigant wil rekenmodellen, kennis en ervaring met Schiedam delen.

Volvo ziet wel brood in het Schiedamse Deltaplan Duurzame Mobiliteit. Critici die het plan van Schiedam afschieten als onrealistisch en te duur, moeten toch nog maar eens even nadenken, vindt Erland Morelissen van Volvo Truck- en Bussystemen.

Schiedam heeft twee verkeersbureaus laten kijken naar de almaar groeiende files in de Randstad. Volgens de bureaus zorgen een halvering van de prijs van het ov-kaartje, een spitstarief voor automobilisten en een beter spoor voor een enorme stijging van het aantal vervoerskilometers in de zuid-vleugel van de Randstad. Het aantal autokilometers daalt daarbij van 44 miljoen naar 26 miljoen. De aanleg van nieuwe wegen, zoals de A4-Noord - is daarmee overbodig meent Schiedam. De kern van het idee is het af en aan laten rijden van comfortabele snelbussen. Reizigers hoeven maar een paar minuten te wachten voordat de volgende bus komt en bereiken zo snel hun plaats van bestemming.

"Dit is zeker de oplossing voor de files in de Randstad en het is relatief snel te realiseren," reageert Morelissen. "Het is ook heel milieuvriendelijk en het kost in economisch opzicht een fractie van de kosten van de aanleg van snelle lijnen met treinen. Het kan zeker werken, maar dan wel in combinatie met beprijzen, uitstekende aansluitingen en goede vervoersstromen."

Volvo heeft grote ervaring met het inzetten van snelbussen om files te bestrijden. "Met name in Zuid-Amerika hebben we bijna 100 procent van de markt in handen." Daarnaast rijden er in Stockholm tweehonderd bussen van Volvo, via een vergelijkbaar systeem als het plan van Schiedam. Morelissen: "Je kan het zo sophisticated maken als je zelf wilt. Je moet wel parallel lopen met de laatste ontwikkelingen. Volvo komt in 2009 met een hybride dieselconcept, dan maak je gigantische stappen. Dan heb je op economisch gebied en qua uitstoottechniek de laatste stand. Het is zeker waard daarop even te wachten."

Morelissen wil Schiedam ondersteunen door het delen van calculatiemodellen, kennis en ervaring. "En natuurlijk ook onze hardware, onze bussen."

U bent hier