ADRD: Rotterdamse huisjesmelkers klem

9 maart 2007

ADRD: Rotterdamse huisjesmelkers klem

AD Rotterdams Dagblad • Schiedam en Vlaardingen hebben volgens buurgemeente Rotterdam merkbaar last van huisjesmelkers die succesvol uit de Maasstad zijn verjaagd. Daarom biedt Rotterdam haar expertise aan voor het bestrijden van huisjesmelkers en hypotheekfraudeurs die op een zwarte lijst zijn gezet.

Snelle aanpak is geboden, meent de Rotterdamse wethouder Karakus. En dat laat Vlaardingen zich geen twee keer zeggen. Het stadsbestuur heeft al een keer met Rotterdam gepraat over zaken die geregeld moeten worden om dubieuze handel in goedkope portiek- en flatwoningen tegen te gaan. Ook al is het uitwaaiereffect van de Rotterdamse aanpak nog niet voelbaar in Vlaardingen.

Binnenkort staat weer een gesprek op stapel, ditmaal met partners uit Vlaardingen zelf. Woningcorporaties zijn volgens een gemeentewoordvoerder een belangrijke partner. "Die hebben een groot deel van de kwetsbare koopwoningen in hun bezit."

In Rotterdam werken ook makelaars, notarissen en banken samen met de gemeente, waardoor het enorm moeilijk wordt voor huisjesmelkers om zaken te doen. Er is inmiddels een zwarte lijst met dubieuze notarissen en makelaars opgesteld. Zodra een van die namen ergens opduikt, wordt direct actie ondernomen om transacties tegen te kunnen houden.

Zit Schiedam er ook zo bovenop, vraagt de Schiedamse SP zich af. De partij wil dat het college van b en w zo snel mogelijk een beroep doet op de expertise die in Rotterdam is opgebouwd, om fraudeurs zo veel mogelijk buiten de gemeentegrenzen te houden.