Waar is extra geld BGS?

17 februari 2007

Waar is extra geld BGS?

SP-fractievoorzitter Frans HamerslagSP-fractievoorzitter Frans Hamerslag wil van het college weten wat ze gedaan heeft met extra geld voor de sociale werkvoorziening. "Landelijk is 25 miljoen extra uitgetrokken. Ik wil weten hoeveel extra geld er in Schiedam is en wat er mee gebeurt."

Hieronder de tekst van de schriftelijke vragen van de SP'er.

Eind 2006 werd door de Tweede Kamer een amendement van SP-Kamerlid Ewout lrrgang aangenomen. In dit amendement wordt 25 miljoen extra uitgetrokken voor de aanpak van de wachtlijsten in de Wsw.

De ministers van Binnenlandse Zaken en Financiën hebben de Tweede Kamer begin februari per brief op de hoogte gebracht over de uitvoering van het amendement. Het geld wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, maar is niet geoormerkt. Dat betekent, volgens de ministers, dat de verantwoording over de besteding van het geld lokaal plaatsvindt. Wel schrijven de ministers dat de gemeenten "via de website van het gemeentefonds en de verzamelbrief van mijn ministerie worden geïnformeerd over de reden van toevoeging van deze middelen aan het gemeentefonds, namelijk de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer om de Wsw-wachtlijsten aan te pakken." De SP heeft hierover een aantal vragen.

1. Heeft u kennis genomen van de informatie uit de verzamelbrieven van het Ministerie van SZW en financiën en de website van het gemeentefonds? Zo nee, waarom niet?
  2. Kunt u aangeven welk extra bedrag de gemeente Schiedam ontvangt voor de Wsw? Zo nee, waarom niet?
  3. Deelt het college de mening van de SP-fractie dat de extra middelen daadwerkelijk moeten worden besteed aan het aan de slag zetten van SW'ers die nu nog aan de kant staan? Zo nee, waarom niet?
  4. Bent u voornemens de extra middelen te'oormerken'voor de sociale werkvoorziening en dus niet over te hevelen naar de algemene middelen? Zo nee, waarom niet?
  5. Artikel 2, lid 1 van de Wet sociale werkvoorziening stelt: "De gemeente draagt er zorg voordat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden."

6. Kunt u inzicht geven in de aantallen inwoners van onze gemeente die op dit moment op de wachtlijst staan voor de sociale werkvoorziening? Zo nee, waarom niet?
  7. Kunt u inzicht geven in uw aanpak van de bestrijding van de wachtlijst voor de Wsw in onze gemeente? Zo nee, waarom niet?