Schiedam schakelt het licht uit voor een beter klimaat

1 februari 2007

Schiedam schakelt het licht uit voor een beter klimaat

De gemeente Schiedam schakelt vanavond om vijf voor acht de verlichting van het Stadskantoor gedurende vijf minuten uit. Daarmee ondersteunt de gemeente een internationale actie om aan de vooravond van de presentatie van de VN-klimaatrapportage, zoveel mogelijk lichten uit te doen voor het klimaat.

Onder het motto "gun de planeet 5 minuten rust" doet de Franse organisatie Alliance pour la planète (een groepering van milieuverenigingen) een beroep op alle burgers en bedrijven om door het uitschakelen van de verlichting hun bezorgdheid over de klimaatverandering tot uitdrukking te brengen. Dit gebeurt de avond voorafgaand aan de presentatie in Parijs van het eerste deel van een klimaatsrapportage door de International panel on climate change (IPCC), een organisatie van de Verenigde Naties.

SP-wethouder Yorick HaanHet college van Schiedam geeft graag gevolg aan deze oproep. Wethouder Haan: "Ook burgemeester en wethouders vinden het belangrijk om de aandacht van de burgers, de media en tevens politieke besluitvormers te vestigen op de energieverspilling en op de noodzaak om dringend iets te ondernemen!"

Bezoekers van het Stadskantoor zullen vanavond tijdig worden geïnformeerd. De Stadswinkel en de Bibliotheek zijn om vijf voor acht nog geopend voor het publiek. Ook zijn bezoekers in het gebouw aanwezig voor een commissievergadering die om acht uur begint. Er is geen voorstelling in het theater, wel wordt er gerepeteerd.