Column Klimaatverbond: Lauw!

20 februari 2007

Column Klimaatverbond: Lauw!

Milieuwethouder Yorick Haan is bestuurslid bij het Klimaatverbond en gaat uit hoofde van die functie regelmatig een column schrijven voor de website van de vereniging. Vandaag verscheen de eerste column.

Milieuwethouder Yorick HaanLauw!
Het klimaat is lauw! Althans, dat zegt mijn oudste dochter. En dat vinden haar klasgenootjes in groep 5 ook. Een beetje doorvragen leert dat ze best begrijpt dat het klimaatprobleem niet lauw is maar hot. Lauw is het dat Ali B. naar haar school kwam om te vertellen over het klimaat.

Afgelopen donderdag werd op initiatief van het Klimaatverbond en Z@pp de Warme-Truiendag georganiseerd. Dat gebeurde juist op 16 februari, precies twee jaar na het in werking treden van het Kyotoprotocol. In Schiedam was het een groot succes, vooral omdat op vrijdag Ali B, Miss Nederland en Gio de school met een bezoek vereerden.

De laatste maanden is echt te merken dat het klimaat steeds meer aandacht krijgt. Steeds meer mensen hebben de film van Al Gore gezien en weten dus dat ze ook heel makkelijk zelf een steentje kunnen bijdragen. Dat levert niet alleen winst op voor het klimaat, maar ook voor de eigen portemonnee.

Door de verwarming één graadje lager te zetten bespaar je 7 procent energie, daarmee wordt er 7 procent minder brandstof verstookt. Dat betekent 7 procent minder koolstofdioxide-uitstoot, maar ook 7 procent minder kosten! Wie goed doet goed ontmoet, zullen we maar zeggen.

Dat zou eigenlijk moeten gelden voor alles wat je kunt doen om te voorkomen dat het klimaat nog verder verpest wordt. Mensen die in een schone auto rijden of die de auto laten staan, moeten daarvoor beloond worden. Mensen die kiezen voor groene stroom of voor een zonneboiler, moeten daarvoor beloond worden. Ik hoop dat dat besef er ook is bij het nieuwe kabinet en de nieuwe minister van Milieu.

Lokaal zal ik als wethouder Milieu er alles aan doen om de uitstoot van klimaatverpestende stoffen te verminderen. Binnenkort lanceert de gemeente Schiedam een eigen actieplan luchtkwaliteit. We onderzoeken of het mogelijk is om alle nieuwbouwhuizen aan te sluiten op het Rotterdamse warmtenet. We investeren in een systeem voor warmte/koude-opslag om ons stadskantoor te verwarmen en te koelen. En we stimuleren ondernemers in Schiedam om te investeren in duurzaam ondernemen.

Ook voorlichting aan de Schiedammers speelt daarbij een belangrijke rol. Zo ontwikkelden we de verjaardagskalender "Verjaren en besparen", die alle Schiedammers met een minimuminkomen samen met een set spaarlampen cadeau kregen. Ook bieden we alle huiseigenaren een energiescan aan, zodat ze te weten komen met welke eenvoudige ingrepen portemonnee en klimaat gespaard kunnen worden.

Op het terrein van voorlichting is nog een wereld te winnen. Dat bewees ook Ali B. toen hij voor de camera's van het jeugdjournaal moest vertellen waarom hij zich voor het klimaat inzet. Hij verwachtte in Nederland niet al te veel problemen. Veel lekker strandweer, was zijn conclusie. Voor Afrika voorzag hij wel veel problemen. Dat in Nederland het strand een stuk oostelijker komt te liggen, was hij blijkbaar even vergeten.

Toen hij moest vertellen wat hij zelf deed wist hij aardig wat op te sommen. Alleen maar spaarlampen, apparaten echt uitzetten en niet op standby laten staan en de verwarming een graadje lager...

De inzet van Ali B. is natuurlijk vooral erg belangrijk voor de jonge mensen die zich door hem laten inspireren. Mijn dochter van 8 wist in ieder geval precies te vertellen wat er aan de hand is. Ook met de zeespiegel.

Yorick Haan
Wethouder Milieu van de Gemeente Schiedam

Klimaatverbond
De Vereniging Klimaatverbond Nederland is een vereniging van gemeenten en provincies die verantwoordelijkheid draagt in het versterken van het (inter-)nationaal milieu- en klimaatbeleid.

De in 1992 opgerichte Nederlandse vereniging, die onderdeel vormt van een internationale organisatie, telt ruim 120 gemeenten en provincies als lid. De internationale organisatie, de Climate Alliance/ Alianza del Clima, heeft haar hoofdkantoor in Frankfurt am Main en bindt in Europa meer dan 1000 gemeenten en regio’s.

De vereniging richt zich op concrete doelstellingen en resultaten, en op het tonen van verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor de levensomstandigheden en cultuur van de bewoners van de tropische regenwouden. Met de koepelorganisatie van inheemse volkeren in Zuid-Amerika, de COICA, hebben wij daartoe een verbond gesloten.