Schiedamse SP'er kanshebber Statenzetel

11 januari 2007

Schiedamse SP'er kanshebber Statenzetel

Nadat in november Schiedamse SP'er Ron Abel in de Tweede Kamer gekozen werd, doet de partij ook een poging een Schiedammer in Provinciale Staten plaats te laten nemen. Edith Kuitert (34) staat op de negende plaats op de kandidatenlijst en maakt volgens de meest recente peilingen daarmee een reële kans om verkozen te worden.

In 1998 was Kuitert lijsttrekker van de SP bij de gemeenteraadsverkiezingen, de partij wist toen drie zetels in de raad te veroveren. Vanaf 2001 verving ze Erik Verburgh die zich om gezondheidsredenen terugtrok uit Provinciale Staten. In 2002 nam Kuitert afscheid van de gemeenteraad en in 2003 ook van de Staten, omdat de zorg voor haar kinderen en het drukke dagelijkse werk niet meer te combineren waren met de rol als volksvertegenwoordiger. "Nu de kinderen wat groter zijn en ze naar school gaan kan ik me weer actief voor de partij inzetten," aldus Kuitert.

Kuitert was halverwege de jaren negentig betrokken bij het opzetten van een SP-afdeling in Schiedam. In 1997, bij de officiële oprichting van de afdeling, werd Kuitert voorzitter. Nu, bijna tien jaar na de oprichting van de partijafdeling, is de SP in Schiedam de tweede partij van de stad en maakt deel uit van de coalitie. Bij de laatste Tweede-Kamerverkiezingen stemde zelfs meer dan 20 procent van de Schiedamse kiezers op de partij en werd Ron Abel in de Tweede Kamer gekozen. Met 20,1 procent is de SP de grootste partij - de PvdA - op de hielen genaderd. De PvdA haalde bij de Kamerverkiezingen 24,2 procent van de stemmen.