Schiedam spreekt voorkeur uit voor open source

19 januari 2007

Schiedam spreekt voorkeur uit voor open source

De gemeente Schiedam onderschrijft in navolging van enkele andere grote steden het Manifest van de ‘open’ gemeenten. Dat betekent, dat Schiedam een voorkeur uitspreekt voor het gebruik van open standaarden en open source software.

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor open source software. De kosten voor aanschaf van open source software zijn doorgaans veel lager dan bij zogenaamde ‘closed source’ software. De aanschafkosten vormen echter meestal maar een beperkt deel van de totale kosten. Er zijn ook andere argumenten die in het voordeel van open source software spreken. Zo zijn leveranciersonafhankelijkheid, transparantie en controleerbaarheid belangrijke kenmerken. Bij open source software is het mogelijk dat oplossingen worden onderhouden door meer partijen. De werking van oplossingen is inzichtelijk, wat belangrijk is om aan wettelijke bepalingen te voldoen.

Een ander element is het gebruiken van pakketonafhankelijke koppelingen en open standaarden in toepassingsgebieden als tekstverwerker, mail, middleware, agenda en geografische informatiesystemen. Tenslotte is er aandacht voor ‘digitale duurzaamheid’. Dat wil zeggen, dat oplossingen kunnen worden onderhouden door andere partijen dan de oorspronkelijke leverancier. Met betrekking tot gegevensopslag betekent het, dat hiervoor een toekomstvast formaat gekozen moet worden.

De gemeente Schiedam heeft inmiddels een adviesbureau met expertise op dit gebied opdracht gegeven onderzoek naar de mogelijkheden van de inzet van open source software te doen. Vooruitlopend op en onafhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek wordt leveranciers van ICT-diensten en software nu al nadrukkelijk gevraagd rekening te houden met de wensen van de gemeente Schiedam voor meer openheid.