Roemer: "Hou een proef met snelwegbussen naar bedrijfsterreinen"

7 januari 2007

Roemer: "Hou een proef met snelwegbussen naar bedrijfsterreinen"

Tweede-Kamerfractie SP • Er moet een proef komen met comfortabele snelwegbussen die stoppen bij bedrijfsterreinen. Tweede-Kamerlid Emile Roemer: "Verreweg de meeste bedrijven liggen binnen 2 kilometer van een snelweg, terwijl dáár nauwelijks treinen of bussen komen. Daarom zou een systeem met comfortabele snelwegbussen een uitkomst zijn."

SP-Kamerlid Emile Roemer"De snelwegbus zou een goed alternatief voor de file kunnen zijn als ze hoogfrequent, comfortabel en goedkoop is, met haltes áán de snelweg, de bus filevrij over de snelweg en waar nodig over de vluchtstrook," zegt Roemer. "Logische vertrekpunten zouden transferia en NS-stations zijn."

"Natuurlijk zijn er bezwaren te bedenken, maar ik zie vooral kansen en als we in 2007 op een eerste traject een proef zouden starten, dan kunnen we die voor- en nadelen in de praktijk afwegen."

SP-wethouder Yorick haanRoemer baseert zijn idee voor een proef met de snelwegbus op het Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid van de gemeente Schiedam. Verkeerswethouder Yorick Haan liet verkeersbureaus Goudappel Coffeng en AGV de plannen doorrekenen. Meer informatie over het deltaplan is te vinden op de website van de gemeente Schiedam.