College voert SP-motie woningverbetering uit

20 januari 2007

College voert SP-motie woningverbetering uit

Afgelopen dinsdag heeft het college een besluit genomen over uitvoering van een raadsbreed aangenomen SP-motie over uitbreiding van de aanpak van de particuliere woningverbetering. Het college laat een voorstel voorbereiden om maximaal 2.000 woningen toe te voegen aan de bestaande 2.800 die in de aanpak zitten. Naast uitbreiding in Oost, West en Zuid wordt ook gekeken naar het toevoegen van het Centrum.

Tot nu toe komen de eigenaren van 2.800 woningen in de oude wijken in aanmerking voor een laagrentende lening voor het opknappen van hun woning. De SP constateerde dat de groep te beperkt is. Volgens SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag verdienen veel meer woningen een opknapbeurt, en kan dat gestimuleerd worden door de goedkope leningen aan te bieden.

SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag"Je hoeft niet iedereen een goedkope lening te geven om het huis op te knappen," zegt Hamerslag. "Er wonen ook genoeg kapitaalkrachtige mensen in Oost, West en Zuid. Toch zie je dat een grote groep huiseigenaren niet in aanmerking komt, terwijl dat wel zou moeten. Bij de begrotingsbehandeling heeft de SP het voorstel gedaan om de aanpak uit te breiden. Meer huizen aanpakken en nu ook in het centrum. Dat voorstel werd door de hele gemeenteraad gesteund. Met het besluit komt het college tegemoet aan een belangrijke wens van de raad."

Verbetering spelregels
Naast een besluit over de uitvoering van de SP-motie besloot het college ook om spelregels van het project Particuliere Woningverbetering en Funderingsherstel te verbeteren. Eigenaren die met funderingsherstel te maken hebben, kunnen lenen tegen 1,5 procent met een looptijd van maximaal 30 jaar. Dit geldt zowel voor de investering van de funderingsaanpak (was 25 jaar) als voor investeringen in het casco (was 20 jaar). Daarnaast komt ieder pand waar funderingsherstel plaatsvindt in aanmerking voor een subsidie van 4.500 euro. Als één pand verschillende woningen telt, moet dit bedrag onder de eigenaren worden gedeeld. Met deze wijzigingen wil het college de huiseigenaren in financieel opzicht verder tegemoet komen.

In 2006 heeft de Gemeente Schiedam funderingsherstelplannen voor vijftien locaties aan de eigenaren overhandigd. De kosten van de investeringen zijn hoog, waardoor de huiseigenaren voor het herstel van hun pand terugschrikken. Om het leed voor de eigenaren verder te verzachten, zijn nu de voorwaarden aangepast. Bovenop de bijzonder lage rente komt nu de verlenging van de looptijd. De verlenging van de looptijd scheelt de eigenaar in de bruto maandlasten: bij een laagrentende lening van 70.000 euro met een looptijd van 20 jaar ligt de maandlast op 360 euro. Bij een looptijd van 30 jaar is dat 100 euro minder.

Extra geld in fonds
Behalve over Funderingsherstel heeft het college zich ook gebogen over de Particuliere Woningverbetering. Het gaat zo goed met de aanpak van de particuliere woningvoorraad dat het fonds vrijwel leeg is. Het college stelt de gemeenteraad voor 4,5 miljoen euro bij te storten op de gemeentelijke rekening van de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn).

De Gemeente Schiedam heeft destijds 7,53 miljoen euro gestort in een fonds en ondergebracht bij de SVn. Eind 2006 waren er door Schiedamse huiseigenaren 587 leningaanvragen bij SVn gedaan voor ruim 8, 5 miljoen euro. Om ervoor te zorgen dat de Particuliere Woningverbetering niet stagneert, is het noodzakelijk om de gemeentelijke rekening bij de SVn aan te vullen. Nadat de gemeenteraad het voorstel heeft goedgekeurd, kunnen eigenaren ook in 2007 doorgaan met het aanpakken van het achterstallig onderhoud aan hun woning.