AD: Druk op de ketel tegen A4

5 januari 2007

AD: Druk op de ketel tegen A4

AD Rotterdams Dagblad • Zowel Schiedam als Vlaardingen probeert in Den Haag uit alle macht de druk op de ketel te houden om de A4-Noord van tafel te krijgen.

Zo heeft de Vlaardingse milieuwethouder Ben van der Velde (GroenLinks) deze week een nieuwe brief gestuurd naar verantwoordelijk minister Karla Peijs. Hierin vraagt hij Peijs om alsnog twee brieven van het Vlaardings college over de omstreden A4 te beantwoorden.

Peijs had toegezegd half oktober op de Vlaardingse vragen te reageren, ze wilde eerst wachten op de uitkomsten van een aantal rapporten. Maar Van der Velde heeft ook na half oktober niets van de minister gehoord. Van der Velde vindt het frustrerend dat Peijs haar belofte niet is nagekomen. "Nu voel je wat een burger moet voelen als hij geen antwoord van de overheid krijgt," zegt hij. "Maar ik wil die antwoorden. Kom op!"

Van der Velde wil van de minister onder meer weten waarom Peijs blijft vasthouden aan de A4-Noord, terwijl er volgens Van der Velde veel betere alternatieven zijn.

Schiedams wethouder Yorick Haan (SP)Zijn Schiedamse collega Yorick Haan (SP) reist binnenkort naar Den Haag af om het Schiedamse Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid te promoten.

Volgens dit plan is nieuw asfalt overbodig wanneer de randstad gebruik gaat maken van snelbussen die om de twee, drie minuten voorbij zoeven.

Het Deltaplan is al gestuurd naar alle partijen die met de A4 te maken hebben, zoals de vaste Kamercommisie Verkeer. Volgende week gaat (Deze week is - webmaster) Haan aan de slag om afspraken te maken om het plan verder toe te lichten.