ADRD: VVD haalt bakzeil met Wmo

10 december 2006

ADRD: VVD haalt bakzeil met Wmo

AD Rotterdams Dagblad • Sander Sonnemans • Motie van wantrouwen jegens het college ingetrokken

Het Schiedamse college weigert een motie van de VVD uit te voeren. De selectieprocedure voor aanbieders van huishoudelijke thuiszorg wordt zodoende niet afgebroken.

VVD-fractievoorzitter Ad MostertDe VVD heeft alle vertrouwen in het college verloren, nu burgemeester en wethouders weigeren een motie uit te voeren die de partij heeft ingediend. Tijdens de ingelaste raadsvergadering over de aanbesteding van de thuishulp in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning kwam het bijna tot een motie van wantrouwen tegen het college. Maar die werd dan toch nog ingetrokken.

De PvdA spartelde ook flink tegen en hield vast aan de breed gesteunde motie waarin is gesteld dat de lopende aanbestedingsprocedure moet worden beëindigd en een nieuwe moet worden gestart. Zodoende zouden de Schiedamse zorgaanbieders Argos Zorggroep, Frankeland en Zorgcombinatie Nieuwe Maas een nieuwe kans kunnen krijgen alsnog in beeld te komen voor de thuishulp.

Maar het opnieuw starten van een - al dan niet gewijzigde - procedure biedt geen enkele garantie dat lokale zorgaanbieders gecontracteerd zullen gaanworden, stelt het college. "Deze garantie is binnen de kaders van de Europese regelgeving niet te geven." Daarnaast geeft het college geen gehoor aan de motie 'omdat de gevolgen op het terrein van de samenwerking met Vlaardingen en Maassluis aanzienlijk zijn'.

"We kunnen van deze gemeenten financiële claims verwachten, maar bovenal zak het invoeringsproces van de Wmo over de gehele linie forse vertraging oplopen. Daarnaast verwachten wij bij het afbreken van de procedure financiële claims van de huidige gegadigden."

Uiteindelijk werd na een ingediende motie van de PvdA [over een evaluatie van de invoering van de Wmo en de betrokkenheid van de raad - webmaster] door het college toch nog wat water bij de wijn gedaan. Overeengekomen is nu dat cliënten die buiten de toekomstige zorgaanbieders om zelf thuishulp 'inkopen', dat voor de volle honderd procent krijgen vergoed. Nu gebeurt dat maar voor 75 procent. [De SP diende een motie in om deze verhoging van de vergoeding te bewerkstelligen - webmaster]