h

AD: "Nieuw asfalt overbodig door de snelbus"

16 december 2006

AD: "Nieuw asfalt overbodig door de snelbus"

Deltaplan Duurzame BereikbaarheidAlgemeen Dagblad • door Hjalmar Teunissen • Stel: er daalt een Marsmannetje neer in de Randstad. Wat zou hij denken, als hij langs de snelweg het traag voortkruipende verkeer observeert, tijdens de spits? Al die auto's met slechts één persoon achter het stuur en minstens drie lege plekken?

Lex Boersma, hoofd van de afdeling Verkeer en Vervoer van de gemeente Schiedam zou het wel weten: "Het autosysteem is natuurlijk bizar slecht. Dan zou er maar één conclusie bij hem moeten opkomen. Wat doen deze mensen toch raar!''

Het Schiedamse college van burgemeester en wethouders denkt nu dé oplossing te hebben gevonden voor de eindeloze kolonne stilstaand blik.

Verbreding van een Rijksweg

Met het Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid, dat dinsdag gepresenteerd zal worden, zullen de files vanzelf ineen schrompelen, denkt Schiedam. Snelbussen, een halvering van de prijs van het OV-kaartje, een spitstarief voor automobilisten en versterking van het spoor leiden tot een spectaculaire stijging van het aantal vervoerskilometers in de Zuidvleugel van de Randstad. Maar, en dat is het goede nieuws: het aantal autokilometers zal dalen. Van 44 miljoen naar 26 miljoen. De aanleg van nieuw asfalt is daardoor volledig overbodig, zeggen de plannenmakers. De A4-Noord, waartegen Schiedam al jaren vecht, kan dan meteen van tafel.

"Dit scheelt in elk geval 581 miljoen euro, die je normaal gesproken aan de aanleg van de A4 zou moeten besteden," zegt de Schiedamse verkeerswethouder Yorick Haan (SP).

Het Schiedamse Deltaplan is doorberekend door de verkeersbureau's AVG en Goudappel Coffeng. Wethouder Haan: ,,De openbaar vervoerskilometers worden verdrievoudigd vergeleken met 2004, het snelbussyteem neemt daarvan een derde voor zijn rekening. Eigenlijk komt er een tweede NS-net bij."

De introductie van de snelbus, die om de twee, drie minuten bij de halte stopt, is de kern van het Schiedamse Deltaplan. Door de lage prijs, het comfort en de hoge frequentie zullen veel forensen de auto voortaan laten staan, denkt Haan.

"Je hebt dus minder schade aan het milieu, meer vervoerskilometers, de doorstroom verbetert en het transportverkeer heeft geen last meer van files terwijl de leefbaarheid verbetert. Alleen maar voordelen dus."

Het plan is snel in te voeren, denkt hij. Nieuwe wegen zijn overbodig. Bovendien verwacht Haan een breed draagvlak voor de Schiedamse oplossing.

"Ik weet dat ik hoog van de toren blaas, maar ik denk dat ik ook voorstanders van meer asfalt, zoals VNO-NCW, meekrijg. Ze willen meer doorstroming en die krijgen ze ook dankzij dit plan. En wie weet: misschien blijft er zelfs geld over om het openbaar vervoer nóg goedkoper te maken."

U bent hier