SP: Is Schiedam Anders?

6 november 2006

SP: Is Schiedam Anders?

Aanstaande dinsdag vergadert de gemeenteraad over de begroting van de gemeente voor het volgende jaar. Fractievoorzitter Frans Hamerslag zal namens de SP een verhaal afsteken.

SP-fractievoorzitter Frans HamerslagHet verkiezingsprogramma van de SP voor de afgelopen raadsverkiezingen heet “Anders” en als leus gebruikten we in de campagne “Schiedam Anders”. De vraag die de SP-fractie zich nu stelt is of Schiedam ook anders is geworden nu de SP een wethouder in het college heeft.

De SP is aan haar negende jaar in de raad begonnen, tot acht keer toe stemde de fractie tegen de begroting. Is er met het nieuwe college zicht op verbetering, op vooruitgang? Is het beleid nu anders? Als het antwoord op die beide vragen “ja” is, dan kan de SP – anders dan anders – nu met de begroting instemmen.

Er ligt nu voor het eerst een begroting voor, waar de SP over mee mag praten, waarin geen bezuinigingen worden aangekondigd. De afgelopen jaren werd telkens ergens op bezuinigd. Dat deed pijn en riep heftig verzet op. Onder andere een wijkcentrum en een bibliotheek werden gesloten. En de kaasschaaf werd regelmatig over de hele begroting gehaald, en liet daarbij akelige wonden achter. Dit jaar geen bezuinigingen: dat is anders.

De gemeente gebruikte de belastingen de afgelopen jaren als melkkoe. Alle belastingen werden verhoogd, de OZB ook meer dan trendmatig. Het nieuwe college kiest ervoor om de gemeentelijke belastingen niet meer dan 1 procent te verhogen. Dat is minder dan de inflatie, dat is anders. Toch gaat het de SP niet ver genoeg. Wat de SP betreft gebruiken we het geld dat over is op de begroting om de OZB eens een keer niet te verhogen.

Het nieuwe college zet zich stevig in om de mogelijkheden voor werkzoekenden en scholieren op de arbeidsmarkt te vergroten. Zo wordt er gewerkt aan een Lokaal Sociaal Akkoord en gaat het college zorgen voor 330 leerwerkbanen. Dat is anders. Als het aan de SP ligt worden alle reïntegratietrajecten die nu nog lopen via commerciële reïntegratiebedrijven, die het doen voor de winst, weer teruggehaald naar de gemeente. Dat bespaart geld en op die manier helpen we de werkzoekenden beter.

De SP wil meer asfalt. Op de fietspaden wel te verstaan. De SP-wethouder zet zich daar ook voor in. Voor de komende jaren is een hoop geld gereserveerd om een flink aantal fietspaden en wegen aan te pakken. Daar waar het onderhoud van de infrastructuur tot nu toe op z’n beloop werd gelaten, wordt nu wel stevig aangepakt – dat is anders. De SP-fractie heeft in de begroting gezien dat het college het tweede deel van de Van Haarenlaan wil aanpakken, maar pas in 2008. Wat ons betreft gebeurt dat al volgend jaar.

De SP wil niet alleen meer asfalt, maar ook minder groen. Het onkruid in de stad moet beter bestreden worden. De wethouder zet zich in om de hardwerkende ONS’ers op een slimmere manier in te zetten, zodat de gemeente waar krijgt voor z’n geld. De gemeente probeert meer greep te krijgen op de aansturing van de ONS, dat is anders. Nu moet er ook nog gezorgd worden voor een betere bestrijding van het zwerfvuil. Natuurlijk kun je dat aan de mentaliteit van Schiedammers wijten, maar je moet je ook afvragen of er genoeg afvalbakken zijn…

Het nieuwe college zet zich stevig in om Nieuwland en Groenoord weer goed op de rails te krijgen. Er is daarvoor veel geld beschikbaar. Nieuwland en Groenoord moeten weer leefbaar worden, dat is anders. Maar het college moet de oude wijken als Oost, West en Zuid niet vergeten. Er moet bijvoorbeeld eens gekeken worden of de particuliere woningverbetering niet verder uitgebreid kan worden.

Het nieuwe college laat zien dat het anders kan, het nieuwe college doet het ook anders. De SP-fractie feliciteert het college daarmee, dat is anders. Het kan nog beter en de SP doet daar ook voorstellen voor. Maar we realiseren ons ook dat je – ook al zouden we dat nog zo graag willen – de hele wereld niet van de ene op de andere dag kunt veranderen. De eerste stappen zijn gezet, nu stevig doorstappen en Schiedam ziet er over een paar jaar een stuk beter uit. Schiedam wordt anders.

Het betoog van SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag bij de algemene beschouwingen verschijnt woensdagochtend op deze website.