Meer dan rekenen en spellen

19 november 2006

Meer dan rekenen en spellen

De Fontys PABO in Tilburg organiseerde afgelopen week een politiek debat onder het motto “Leraren basisonderwijs moeten, kunnen en willen echt meer dan rekenen en spellen”. De deelnemers waren onder meer kandidaat-Kamerleden Margot Kraneveldt van de PvdA, Alexander de Goeij van de VVD en Ron Abel van de SP.

Poster Fontys

Er werden drie stellingen behandeld en na elk debat werd de beste debater gekozen door het publiek.

Stelling 1: Verhoging van het lerarensalaris leidt tot een hogere kwaliteit van het onderwijs. Winnaar: SP.

Stelling 2: Tijd is geld, kwaliteit kost tijd: met de huidige studiefinanciering neemt de overheid de student dus niet serieus. Winnaars: PvdA en SP

Stelling 3: De overheid moet zich niet bemoeien met de kleur van de scholen. Dit eindigde onbeslist.

Bij de uiteindelijke vraag wat de studenten zouden stemmen kwamen de SP en de PvdA als de grote winnaars uit de bus.

Dat SP-kanididaat Ron Abel goed scoorde is niet verwonderlijk: hij is sinds 1972 onderwijzer en vanaf 1981 directeur van een openbare basisschool in Schiedam.