Hamerslag: "Schiedam wordt anders"

8 november 2006

Hamerslag: "Schiedam wordt anders"

Bij de algemene beschouwingen concludeerde SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag dat het nieuwe college laat zien dat het anders kan. Wel deed hij een tiental voorstellen om het nog beter te doen. Donderdagavond praat de gemeenteraad verder en neemt dan ook een besluit over de begroting voor het komende jaar.

Hieronder het betoog dat Hamerslag dinsdagavond hield.

SP-fractievoorzitter Frans HamerslagDit is de negende keer dat een SP-fractievoorzitter in Schiedam het woord krijgt voor de algemene beschouwingen. De SP Schiedam heeft in de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. In 1998 kwamen we voor het eerst in de raad, dit jaar wisten we door te dringen tot de coalitie. Tot nu toe stemde de SP-fractie acht keer tegen de begroting van het college, ik verwacht dat dat dit jaar anders zal zijn. Het gaat goed met de SP en het lijkt met de stad ook de goede kant op te gaan.

De economie zit in de lift en dat is wel nodig ook. De afgelopen jaren hebben veel mensen het moeilijk gehad onder de kabinetten Balkenende. De nieuwe zorgverzekering, de invoering van de no-claim, de toenemende segregatie en de toenemende tweedeling. Daar komt nu met de verkiezingen van 22 november ook nog eens onzekerheid over de toekomst van de AOW bij. We kunnen op lokaal niveau niet alles herstellen, maar we kunnen de inwoners van Schiedam wel op veel fronten tegemoet komen door een duidelijk, eenduidig en vooral ook sociaal beleid te voeren.

Als mensen steun nodig hebben, dan moet de gemeentelijke overheid waar ze kan die steun bieden. Uit de begroting voor het komende jaar blijkt dat er door een meevaller meer geld binnenkomt dan er uitgegeven zal worden. De SP wil dat dit begrotingsoverschot voor een deel direct terugvloeit naar de burgers. Door de OZB niet te verhogen, maken we de belastingverhogingen van de afgelopen jaren weer een klein beetje goed.

Daarnaast zien we graag dat een deel van het overschot wordt benut voor het weer gratis maken van de Rotterdampas voor mensen die 65 of ouder zijn. Gebleken is dat veel landelijk beleid vooral pijn doet bij deze groep Schiedammers, laten we die pijn – en de schrik over de mogelijke invoering van bejaardenbelasting – enigszins verzachten.

Dat het met de economie beter gaat vertaalt zich helaas niet meteen in dalende werkloosheid. Het is nog steeds nodig om bepaalde groepen, met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, te helpen bij het vinden van werk. De gemeente maakt voor reïntegratietrajecten gebruik van commerciële bedrijven, die zich reïntegratiebedrijf noemen. Vaak lijkt het alsof niet het vinden van werk voor de cliënt voorop staat, maar het in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk geld voor zichzelf verdienen. Dit korte termijn denken maakt dat de kwaliteit van het reïntegratietraject en hiermee het vinden van werk door de werkzoekende ernstig in het geding is. Voorheen was de gemeente verplicht de trajecten uit te besteden, nu is dat niet meer zo. Om de kwaliteit van reïntegratietrajecten te bewaken en geen onnodig geld naar de managers van dure commerciële bureaus te laten vloeien stelt de SP voor om als gemeente zelf alle reïntegratietrajecten uit te voeren.

Als het gaat om werkgelegenheid dan doet het college ook al veel. Er wordt gewerkt aan een Lokaal Sociaal Akkoord. De gemeente heeft het op zich genomen om 330 leerwerkbanen te vullen. En er wordt van alles ondernomen om de lokale economie te stimuleren. Een van de mogelijkheden om daar iets mee te doen wordt, tot mijn verbazing, niet benut. De Rotterdamwet biedt de mogelijkheid om economische kansenzones aan te wijzen, waarom benut Schiedam die mogelijkheid niet?

Voorzitter,
Schiedam is niet alleen een stad om in te werken, maar ook een stad om in te wonen. Om er voor te zorgen dat Schiedam een prettige stad is om in te wonen, moet er nog wel het nodige gebeuren.
Wat de SP-fractie betreft komt er meer asfalt in Schiedam. Op de fietspaden wel te verstaan, want op veel plaatsen zijn de fietspaden ronduit slecht. Het college trekt in de komende jaren veel geld uit om de infrastructuur aan te pakken, maar ik zou toch willen pleiten om iets te veranderen aan de prioriteiten. Het westelijk deel van de Burgemeester Van Haarenlaan moet met spoed aangepakt worden, maar staat in de begroting pas ingepland voor 2008. Nu is de helft van deze weg prima opgeknapt van het Nieuwlandplein tot Plein 40-45 ligt een uitstekend stuk weg. Het andere gedeelte tussen Vlaardingerdijk en Nieuwlandplein is ronduit slecht. De SP bepleit al voor 2007 een vernieuwing van dit stuk weg zodat dit qua staat van onderhoud, en daarmee de veiligheid van de weg en de uitstraling weer aansluiten bij het wél opgeknapte stuk Van Haarenlaan.

Naast meer asfalt wil de SP minder groen. Er is veel te veel openbaar groen in Schiedam. We zien Schiedam graag als groene gemeente, maar het groen ontspruit nu op plaatsen waar dat niet zo hoort te zijn. Het onkruid komt te pas en vooral te onpas door de bestrating naar boven. De medewerkers van de ONS werken hard, maar het is de vraag of ze de juiste opdrachten krijgen. Ik heb waardering voor de inzet van de mannen die de schoffel en de bezem hanteren of die de grijze zakken in de vuilniswagen slingeren. Wat ik me afvraag is of al dat goede werk op de juiste plaats en op het juiste moment gedaan wordt…

Als het gaat om het uiterlijk van de stad, dan kunnen onze plaatsgenoten er ook wat van. Er is op een aantal plaatsen veel zwerfvuil. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met mentaliteit. Nog steeds zijn er mensen die hun vuilnis op het verkeerd moment aan de straat zetten of de zak simpelweg van het balkon naar beneden kieperen. Met de ondergrondse containers moet dat tot het verleden gaan behoren. Maar het loslaten van het lege blikje of de friteszak moet ook nog op de juiste plaats gebeuren. De SP-fractie stelt voor om méér afvalbakken te plaatsen, zodat er geen enkel excuus meeris om vuil niet in de bak te gooien. Dan kunnen we ook eens kijken of de boetemogelijkheid die de APV volgens mij biedt wat vaker kan worden toegepast.

Voorzitter,
De oude stadswijken hebben snel en veel aandacht nodig. Het gevoel van onveiligheid in Schiedam is groot. Schiedam stond weer hoog op de lijst van de onveilige gemeenten in de regio. Situaties in de oude wijken als Oost, waarbij er sprake lijkt te zijn van verdergaande gettovorming zijn daar debet aan. Een rommelige, vervuilde wijk en buurt is geen pretje om in te wonen, en draagt niet bij aan het gevoel van veiligheid. Criminaliteit trekt criminaliteit aan. Met regelmaat worden illegale wietplantages opgerold. Groepen hangjongeren bezorgen anderen een onveilig gevoel. Er is sprake van overbewoning in mede daardoor onveilige panden. De wijk lijkt overspoeld door Poolse en andere goedkope en deels zelfs illegale arbeiders, die bij nacht en ontij voor hun werk opgehaald worden.

Veiligheid kan op twee manieren uitgedrukt worden. In cijfers en in gevoel. De inwoners van de stad hebben vooral met hun eigen gevoel te maken. De wijken Nieuwland en Groenoord krijgen momenteel veel aandacht vanuit het college. Verdiende aandacht, zeker. Vanuit het grotestedenbeleid is veel geld vrijgekomen om in deze wijken te investeren. Maar een aantal andere wijken, met name Oost, lijken ver achter te blijven. Hoe wil het college de komende jaren er voor zorgen dat deze wijken weer de oude, gezellige, kleurrijke en sociale wijken van weleer worden. Wijken waar mensen met vele verschillende etnische achtergronden op plezierige wijze samen kunnen leven? Wijken waar het gevoel van saamhorigheid de onveiligheidsgevoelens verdringt?

Een van de zaken waar fors in geïnvesteerd mag worden, is de kwaliteit van de woningen. Dat gebeurt nu met de particuliere woningverbetering. De gebruikte methode voor particuliere woningverbetering begint na een moeilijke opstartperiode duidelijk vrucht af te werpen, maar
niet alle woningen in alle oude wijken mogen meedoen. Ik zie graag dat het aantal woningen dat in west, oost en zuid in aanmerking komt wordt uitgebreid en waarom niet het centrum er ook bijgenomen?

Om de oude wijken leefbaar te houden of te maken moeten we werk maken van een goed integratiebeleid. Dat begint in de wijken, in het basisonderwijs. Juist in het basisonderwijs moet de segregatie bestreden en de integratie bevorderd worden. In maart dit jaar zette de SP een vijf-puntenplan op papier. Met een goed huisvestingsbeleid, dubbele wachtlijsten, een vast inschrijfmoment, maximering van de ouderbijdrage en een toelatingsrecht op alle scholen kunnen we naar het idee van de SP-fractie de segregatie in het basisonderwijs tegengaan. Hoe staat het ervoor in de plannenmakerij van het college als het gaat om het basisonderwijs? Hoe gaat het college de scholen helpen te voldoen aan de wettelijke plicht om de integratie te bevorderen.

Voorzitter,
Schiedam kent allerlei problemen. In elke wijk is wel iets aan de hand. Het college moet stevig aan de bak om al die problemen aan te pakken. Het ene probleem zal eenvoudiger en sneller aangepakt kunnen worden dan het andere, maar ik ben er zeker van dat dit college geen enkel probleem over het hoofd ziet. En mocht dat toch gebeuren, dan zullen de gemeenteraad en de stad burgemeester en wethouders daar fijntjes op wijzen. Wat we vooral niet moeten vergeten is dat er ook leuke dingen georganiseerd moeten worden. Leuke dingen die helpen om te laten zien hoe mooi Schiedam is. Doek!, het Maasboulevardfeest de Brandersfeesten, Kabaal en ga zo maar door.

Om de Schiedamse evenementenmaand september nog aantrekkelijker te maken, moeten we wat de SP-fractie betreft maar eens deal sluiten met de RET. In Rotterdam biedt de RET bij veel evenementen in de binnenstad een dagkaart tegen gereduceerd tarief aan. Waarom niet geprobeerd een evenementenmaandkaart te introduceren. Een hele maand met korting in het openbaar vervoer naar de evenementen in Schiedam. Daarmee promoot je zowel de evenementen, als de stad, als het openbaar vervoer.

Voorzitter,
Ik kom aan het einde van mijn betoog. Over elk van de onderwerpen waarover ik sprak zou ik een motie hebben kunnen indienen. Daarmee zou ik een mooie traditie in stand houden. Toch kies ik er voor, als nieuwe fractievoorzitter, in een nieuwe gemeenteraad met een nieuw college en een nieuwe burgemeester om met die traditie te breken. Negen moties heb ik wel alvast op papier gezet, maar ik zal ze pas indienen als de beantwoording van het college de SP-fractie niet kan bekoren.

Eén traditie kan ik niet breken. Voorzitter, ik dien een motie in over de raadsvergoeding. Omdat de motie anders luidt dan u van mijn voorganger gewend bent zal ik de motie voorlezen.

De raad van de gemeente Schiedam in vergadering bijeen op 7 en 9 november 2006, constaterende dat de vergoeding voor werkzaamheden van raadsleden geen vergoeding is voor de verrichte arbeid, maar een compensatie voor mogelijke inkomensderving, constaterende dat de wet de gemeenteraad de mogelijkheid biedt om bij verordening te bepalen dat – tot ten hoogste twintig procent van het maximumbedrag – naar beneden afgeweken wordt van de maximale vergoeding aan raadsleden, constaterende dat de wet de gemeenteraad tevens de mogelijkheid biedt om bij verordening te beslissen dat twintig procent van de vergoeding aan raadsleden wordt uitgekeerd aan de hand van het aantal bijgewoonde vergaderingen, besluit het presidium op te dragen een voorstel voor te bereiden om deze mogelijkheden te benutten en gaat over tot de orde van de dag.

Voorzitter,
Het nieuwe college laat zien dat het anders kan, het nieuwe college doet het ook anders. De SP-fractie feliciteert het college daarmee, dat is anders. Het kan nog beter en de SP doet daar ook voorstellen voor. Maar we realiseren ons ook dat je – ook al zouden we dat nog zo graag willen – de hele wereld niet van de ene op de andere dag kunt veranderen. De eerste stappen zijn gezet, nu stevig doorstappen en Schiedam ziet er over een paar jaar een stuk beter uit. Schiedam wordt anders.