ADRD: Straten op de schop

12 november 2006

ADRD: Straten op de schop

AD Rotterdams Dagblad • door Eva Crouwell • Zowel de Groenelaan als het resterende deel van de Burgemeester van Haarenlaan wordt komend jaar opgeknapt, in plaats van in 2008.

Dat heeft de Schiedamse gemeenteraad deze week afgedwongen tijdens de begrotingsbehandeling. De verkeersprojecten gaan bij elkaar ruim 2,2 miljoen euro kosten. Beide projecten liggen al jaren op de plank. De Groenelaan was echter nergens terug te vinden in de huidige begroting, terwijl er al tijden terug 206.000 euro voor was gereserveerd. Voor dit bedrag kunnen alleen de straatstenen worden gelicht en weer teruggelegd.

Maar de ondernemers en bewoners van de winkelstraat in De Gorzen willen meer. En dat kost ook een duit meer, zo’n vijf tot zeven ton. Wethouder Maarten Groene heeft tijdens een wijkbijeenkomst in Schiedam Zuid eerder al toegezegd een half miljoen voor het project te zoeken. Nu is hij er ook toe verplicht door de raad.

De Groenelaan wordt in zijn geheel met nieuwe klinkers bestraat, van de Willemskade tot en met het Wilhelminaplein. Daarbij wordt onder meer ook het straatmeubilair meegenomen. Wethouder Groene zal binnenkort in samenspraak met de direct betrokkenen bespreken hoe het er allemaal precies uit moet gaan zien.

Het huidige college had de reconstructie van de Burg. van Haarenlaan, ten westen van NS-station Schiedam Nieuwland, ingepland voor 2008. Maar diverse fracties vonden dat niet snel genoeg.

Volgens de SP ligt dit deel van de belangrijke verkeersader er ’allerbelabberdst’ bij. De verkeerssituatie is dermate onveilig dat direct actie nodig is. Vandaar dat de partij een motie indiende, alleen de VVD stemde tegen. Het karwei gaat 1,8 miljoen euro kosten, de Stadsregio neemt de helft voor haar rekening. Het eerste deel van de ellenlange laan, tussen de ’s Gravelandseweg en station Nieuwland, is dit jaar al opgeleverd.