Novum: SP-leden accepteren kandidatenlijst

7 oktober 2006

Novum: SP-leden accepteren kandidatenlijst

Novum/nieuws.nl • De leden van de SP hebben zaterdag op het partijcongres in Amsterdam zonder problemen de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen aangenomen. Na de lijstaanvoerder Jan Marijnissen volgen de zittende Kamerleden Agnes Kant, Harry van Bommel, Jan de Wit, Krista van Velzen en Ewout Irrgang. SP-Kamerlid Fenna Vergeer keert op eigen verzoek niet terug in de Tweede Kamer. Arda Gerkens heeft zich op een lagere plaats (nummer twintig) laten zetten, omdat zij meer tijd willen besteden aan haar kinderen.

De eerste nieuwkomer op de lijst is nummer zeven Ronald van Raak. Hij is directeur van het wetenschappelijk bureau van de partij en lid van de Eerste Kamer. De top-tien is compleet met Emile Roemer (wethouder), Renske Leijten (voorzitter Rood, SP-jongeren) en Paul Ulenbelt (fractiemedewerker). Over nummer elf, Ron Abel, voerden de leden nog enige discussie omdat hij pas enkele maanden lid is van de partij.

Ook was er kritiek vanuit de zaal dat er te weinig vrouwen en allochtonen op de lijst staan. Op plek veertien is Sadet Karabulut de enige kandidaat van buitenlandse komaf bij de eerste 25. Een poging van twee allochtone kandidaten om alsnog op de lijst toegelaten te worden, mislukte.

Lijstduwer is de theoloog, dichter en schrijver Huub Oosterhuis. Nog een opvallende naam op de lijst is die van Remi Poppe. De milieuactivist zat van 1994 tot 2002 in de Tweede Kamer en staat nu op plaats 19. De SP schommelt in de diverse peilingen fors tussen 15 tot boven de 20 zetels.

Tijdens het partijcongres in Amsterdam namen de leden ook zonder al te grote ingrepen het verkiezingsprogramma aan. Eerder deze week had de SP na kritiek vanuit de achterban de gratis kinderopvang al in het concept-programma geschrapt. De partij wil nu een hogere kinderbijslag en een halvering van de eigen bijdrage aan kinderopvang voor ouders.