Ron Abel op Kamerlijst SP

2 september 2006

Ron Abel op Kamerlijst SP

Schiedammer Ron Abel staat op de concept-kandidatenlijst van de SP voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 november op een twaalfde plaats. Hij was in maart dit jaar al lijstduwer van de Schiedamse SP bij de raadsverkiezingen en zet nu de stap naar de landelijke politiek.

Ron AbelRon Abel is 56 en sinds 1972 onderwijzer. Van 1977 tot 1981 doceerde Abel Nederlands op een brede scholengemeenschap. Vanaf 1981 is hij directeur van openbare basisschool de Peperklip in Schiedam-Oost. Abel staat bekend als een betrokken directeur en wordt door "zijn team" zeer gewaardeerd. De betrokkenheid van de Schiedammer houdt niet op bij de muren van de school.

Ron Abel en de SP maakten kennis met elkaar tijdens de campagne voor de raadsverkiezingen in 2002. De SP voerde voor de school van Abel actie voor een veilige oversteek voor de schoolkinderen. Abel nodigde de SP'ers uit voor een rondleiding door de school. In 2004 bezocht ook SP-Kamerlid Fenna Vergeer de school om zich op de hoogte te stellen van de segregatie in het basisonderwijs in Schiedam.

In september 2005 stuurde Ron Abel op verzoek van de Kamerfractie van de SP een uitgebreide brief aan Jan Marijnissen, met suggesties voor de algemene beschouwingen in dat jaar. Marijnissen vond de brief inspirerend en plaatste 'm op zijn weblog.

In maart 2006, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, presenteerden lijstduwer Ron Abel en lijsttrekker Yorick Haan een vijf-puntenplan om de segregatie in het basisonderwijs te bestrijden. Jan Marijnissen nam het plan "Schiedam Samen Naar School" tijdens een werkbezoek aan de Peperklip in ontvangst.

Abel lijkt met zijn twaalfde plek een goede kans te hebben om in de Tweede Kamer door te dringen. In de peilingen staat de SP al wekenlang vrij stabiel op 14 à 15 zetels.

De kandidatenlijst wordt definitief vastgesteld door het congres van de SP op 7 oktober.