Hamerslag: "Gemeenschapsgeld beter besteden!"

1 juni 2006

Hamerslag: "Gemeenschapsgeld beter besteden!"

De SP fractie in Schiedam is niet verbaasd over de uitslag, van het door het vorige college ingestelde onderzoek naar de uiteindelijke haalbaarheid van het Glasmuseum. Het door Bern Museum Management opgestelde rapport is een bevestiging van de signalen waardoor het besluit tot nader onderzoek genomen is. "Het zou niks worden," aldus SP fractievoorzitter Frans Hamerslag, "we kunnen het gemeenschapsgeld beter anders besteden. We moeten wel snel op zoek naar een invulling voor het Wennekerpand."

SP-fractievoorzitter Frans HamerslagHamerslag: "Het is jammer, een glasmuseum had binnen het oorspronkelijke financiƫle plaatje zeker iets moois voor Schiedam kunnen betekenen. Het huidige onderzoek wijst echter uit dat bij het glasmuseum in deze vorm, structureel te veel gemeenschapsgeld gestoken moet worden. Deze bedragen zijn niet te verantwoorden naar de inwoners van Schiedam. Het glasmuseum in deze vorm kan niet gerealiseerd worden."

Eerder stemde de SP al tegen een voorstel om extra geld uit te trekken voor het glasmuseum. Toenmalig fractievoorzitter Yorick Haan gaf toen aan niet te vertrouwen op de toezeggingen van het college en het museum dat het bij dat bedrag zou blijven. Kort na het raadsbesluit bleek dat het glasmuseum inderdaad meer geld nodig zou hebben om de exploitatie rond te krijgen.

De SP-fractie hecht nu vooral veel belang aan een snelle en goede invulling van het Wennekerpand. Hamerslag: "Het museum leek een mooie oplossing, die ook zou kunnen zorgen voor een uitstraling naar de winkelplint op het Spinhuispad. Nu dat van de baan is moeten in overleg met de omwonenden snel plannen gemaakt worden voor een goede invulling. De Brandersbuurt heeft lang genoeg gewacht en gehoopt op een impuls. Het is nu tijd voor daden."