ADRD: Gaat die weg toch door dan?

26 juni 2006

ADRD: Gaat die weg toch door dan?

AD Rotterdams Dagblad/Kor Kegel • De Schiedammers zijn nooit naar hun mening gevraagd over de A4. "Zullen we dat ’ns doen?" vroeg voorstander Huls aan tegenstander Haan. Het was verhelderend.

De Schiedamse wethouder Yorick Haan (rechts) wijst de knelpunten aan van de A4. Naast hem gedeputeerde Martin Huls. FOTO ROEL DIJKSTRA

Het winkelend publiek in de Hof van Spaland wil er meer van weten. Op een gegeven moment drommen wel zestig mensen samen rond de tafel vol foldertjes over de A4. Bij een informatiepaneel vragen Martin Huls en Yorick Haan de voorbijgangers naar hun mening.

Huls en Haan: voorstander en tegenstander. Allebei wonen ze in Schiedam. Huls had een vaag vermoeden dat de meeste Schiedammers misschien wel vóór de rijksweg zijn. Haan dacht dat de meerderheid tegen is. En daarom gingen ze het zaterdagochtend uitzoeken. Eerst in het winkelcentrum van Schiedam-Noord. Daarna op het Broersveld.

Martin Huls is namens de PvdA dagelijks bestuurslid van de provincie Zuid-Holland. Haan is SP-wethouder te Schiedam. Ze hebben het de laatste weken allebei druk gehad met de A4, want Huls probeerde minister Karla Peijs en de dwars liggende gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Midden-Delfland en Delft nader tot elkaar te krijgen - wat hem gelukt is. Haan probeerde intussen voor Schiedam het minst ongunstige resultaat binnen te halen: een weg die je zo min mogelijk ziet, hoort en ruikt. Ook hij is daar in geslaagd. Al voelde Haan zich door minister Peijs zwaar onder druk gezet, zo niet gechanteerd.

"Komt die weg er dan eindelijk?" vraagt een bewoonster van een van de Z-flats. Toen zij er dertig jaar geleden kwam wonen, hoorde ze al dat op het zandlichaam beneden een rijksweg zou komen. "Gaat hij toch door dan?" Eigenlijk weet ze niet wat ze ervan moet vinden. "Als we ’s nachts maar kunnen slapen," mompelt ze. Huls en Haan leggen uit dat de weg langs de Z-flats in een tunnelbak komt, met daarbovenop sportvelden. Op de bestaande sportvelden kan Schiedam dan woningen bouwen.

Huls en Haan geven geregeld meer uitleg aan voorbijgangers dan dat ze boze of positieve reacties krijgen. Veel mensen blijken niet zo goed op de hoogte te zijn. In de Hof van Spaland wel iets beter, want daar wonen de mensen er dichter bij, veronderstelt Hans Kleij, projectleider A4 bij de provincie Zuid-Holland.

Van tevoren hebben Huls en Haan hun aanwezigheid niet bekend gemaakt. Ze wilden namelijk geen actievoerders en lobbyclubs op de been brengen, maar de mening van de gewone mensen horen. "Ik hoor zeven van de tien mensen instemmen met het plan, zoals het er nu ligt," zegt Huls. Maar Haan heeft met andere mensen gesproken: "Ik hou ’t op fifty-fifty. Als de weg er komt, dan zo goed mogelijk, maar liever helemaal geen weg," maakt Haan op uit de reacties.

Voor Huls is dat toch een leuke opsteker. Deze ochtend maakt duidelijk dat het niet vanzelfsprekend is dat een overgrote meerderheid van de Schiedammers zwaar tegen de A4 is.