Zorgen over werktijden brandweer

3 mei 2006

Zorgen over werktijden brandweer

SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag en SP-raadslid Ilse Vlasveld stelden vandaag schriftelijke vragen aan het college ten aanzien van de werktijden van de brandweer vanaf 1 juni 2006. Op 1 juni worden de veranderingen binnen de arbeidstijdenwet van kracht. De SP-fractie maakt zich ernstig zorgen ten aanzien van de ruimte die deze veranderende wetgeving bied met betrekking tot de arbeidstijden van het brandweerpersoneel.

Frans HamerslagIlse VlasveldHamerslag en Vlasveld stelden onderstaande vragen aan het college.

1. Bent u op de hoogte van de commotie die is ontstaan omtrent de arbeidstijden van het brandweerpersoneel, de bijbehorende Europese jurisprudentie en de opstelling van het Ministerie van Sociale Zaken, VNG en enkele gemeenten?
  2. Bent u het met de SP-fractie eens dat het verruimen van de arbeidstijden, zoals met name de VNG voorstelt (Opt-out-passage in het Arbeidstijdenbesluit), niet verplicht kan worden opgelegd?
  3. Welk standpunt heeft de gemeente Schiedam in deze kwestie ingenomen?
  4. Heeft het voormalige College van B&W reeds initiatief ondernomen in de richting van het brandweerpersoneel?
  5. Is er sprake van dat brandweerpersoneel in onze gemeente min of meer verplicht of wordt er op enige wijze druk wordt uitgeoefend (bijbvoorbeeld door te dreigen met salarisverlaging, afnemen van vakantiedagen, te stellen dat alle collega's het toch ook doen, of op enige andere wijze) bovenop de maximale 'Europese arbeidstijden' (48 uur) bij te tekenen?
  6. Is het College het met de SP-fractie eens dat langere aanwezigheid op de werkvloer en het hier uit voortvloeiende inkorten van rusttijden voor brandweerpersoneel, ten koste gaat van de kwaliteit van arbeid, en hier mee ten koste van de veiligheid van de stad?
  7. Kunnen wij inzage krijgen in eventuele correspondentie over deze kwestie tussen de gemeente en de brandweer?
  8. Aanpassing van het dienstrooster van brandweermannen kost extra geld of het gaat ten koste van de huidige bezetting. Naar de mening van de SP-fractie kan dit niet op het bordje van de gemeenten gelegd worden. Is het College bereid zich in te spannen om hier voor compensatie
    te krijgen uit het gemeentefonds?
  9. Welke andere stappen is het College bereid te nemen in de richting van bijvoorbeeld VNG en de landelijke overheid?
  10. Heeft het college andere dan hierboven genoemde oplossingen voor deze problematiek, en zijn er ten aanzien van deze oplossing reeds stappen ondernomen binnen het brandweerkorps?