Speech Hamerslag over coalitieakkoord

1 mei 2006

Speech Hamerslag over coalitieakkoord

Op 24 april besprak de Schiedamse gemeenteraad het coalitieakkoord van SP, PvdA en CDA. Nieuw gekozen SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag vertelde de raad en de toehoorders hoe trots de SP en haar leden zijn op het akkoord. Zijn speech staat hieronder.

Armand de Boer neemt de raadszetel van Yorick Haan over, die vrijviel door de benoeming van Haan tot wethouder. De SP-fractie koos Frans Hamerslag tot haar nieuwe fractievoorzitter.

"In mijn eerste optreden voor de op 7 maart gekozen gemeenteraad, heb ik het voorrecht om als nieuw gekozen fractievoorzitter van de SP het coalitieakkoord met de raad te bespreken. Voor zowel Schiedam als de SP is dit een historisch moment. Voor het eerst in de geschiedenis van Schiedam zal de SP als deelnemer aan de coalitie en een wethouder leveren.

Op 7 maart van dit jaar heeft de bevolking van Schiedam aangegeven dat het gemeentelijke beleid anders moet. Met 14,2 procent steun van de kiezers is de SP gekozen tot de tweede partij van Schiedam. Wij streefden in één keer alle partijen uit de coalitie van de afgelopen vier jaar voorbij. Naast dat wij deze kiezers dankbaar zijn voor het door hen gegunde vertrouwen in de SP, herkennen wij met steun voor maar liefst 5 raadszetels ook de opdracht die deze kiezers ons hiermee mee geven.

Ik vertaal deze opdracht kort als volgt.

Schiedam moet een stad zijn waar jong en oud, rijk en arm, allochtoon en autochtoon gezamenlijk met elkaar kunnen wonen, leven, werken, naar school gaan, recreëren, sporten en uitgaan.

Een schone, onderhouden stad waar gemeentelijke instanties en burgers gezamenlijk verantwoording voor dragen. Een stad waar grote en kleine ondernemers de faciliteiten hebben om te ondernemen, de economische motoren van de stad kunnen zijn.

Een sociale stad, een veilige stad.

Een stad van en voor haar inwoners, een stad waar de Schiedammer trots op kan zijn.

Met opdracht van die strekking is de SP coalitiebesprekingen met PvdA, CDA en GroenLinks ingegaan.

Gesprekken die van begin af aan constructief geweest zijn. Verschillen tussen partijen zijn besproken om vervolgens plaats te maken voor gezamenlijke opbouw naar een coalitieakkoord waar alle vier de partijen zich in kunnen vinden.

Het coalitieakkoord zoals het er nu ligt is dan ook een product van deze samenwerking en een gezamenlijke visie op de toekomst van Schiedam.

Hoewel GroenLinks er uiteindelijk voor heeft gekozen niet deel te nemen aan deze coalitie, wil ik hen namens de SP van deze plaats toch nog dank zeggen voor de wijze waarop ook zij mede inhoud hebben gegeven aan het uiteindelijke coalitieakkoord.

De SP-fractie en de SP-leden zijn trots op het coalitieakkoord zoals het er ligt. De leden gaven tijdens een speciaal bijeengeroepen ledenvergadering unaniem hun steun aan het akkoord en de portefeuilleverdeling. Het akkoord en de steun daarvoor geven een stevige basis van waaruit het nieuwe college in een collegewerkprogramma verder invulling kan gaan geven aan de uitvoering van het akkoord.

De SP-fractie neemt zich voor op dualistische wijze samen te werken met het college, de coalitiepartners, en de partijen die geen deel uitmaken van de coaltie, om uitvoering te geven aan dit akkoord."