ADRD: Minder werk is duurder

9 mei 2006

ADRD: Minder werk is duurder

AD Rotterdams Dagblad • De brandweer Waterweg wacht voorlopig met het invoeren van het nieuwe rooster. Per 1 juni gaat de nieuwe arbeidstijdenwet in. Brandweercommandant Spruit voorziet problemen wat betreft vrijwilligers.

De brandweer Waterweg zal het komend half jaar nog het oude rooster hanteren. Dat heeft commandant Spruit laten weten.

In juni gaat de nieuwe arbeidstijdenwet in. "Zo lang er nog onzekerheid bestaat, gaan we niet alles overhoop gooien," aldus Spruit. Zo loopt in Rotterdam een proces tegen de gemeente over deze kwestie.

In de nieuwe wet staan nog maar vier regels over de maximum arbeidstijd. De wet schrijft een maximum arbeidstijd voor van twaalf uur per dienst en zestig uur per week. In een periode van vier weken mag een werknemer gemiddeld maximaal 55 uur per week werken en per zestien weken 48. "Ergens achter een bureau zijn regels bedacht," vindt Spruit.

Hij vreest problemen wat betreft vrijwilligers als het rooster wordt aangepast. Als voorbeeld noemt hij vrijwilligers met een hoofdbetrekking elders. Bijvoorbeeld een brandweerman die in Schiedam werkt en in Brielle woont - en daar vrijwilliger is - zal dat niet meer kunnen doen, volgens Spruit. "Hij mag maar 48 uur werken."

Het rooster aanpassen voor het brandweerpersoneel in vaste dienst zal financiële consequenties hebben, denkt Spruit. In het nieuwe rooster moeten brandweerlieden minder uren draaien. "Als je dus met hetzelfde aantal mensen het werk moet doen, lukt dat niet meer," legt hij uit. Dat zou betekenen dat meer mensen in dienst moeten worden genomen, wat weer extra kosten met zich meebrengt.

Van commotie binnen de brandweer Waterweg over de nieuwe wet is geen sprake, zegt Spruit. De SP stelde daarover schriftelijke vragen aan het Schiedamse college. "Wij hebben goed overleg gehad tussen de korpsleiding en de ondernemingsraad. Ook waren er bijeenkomsten voor personeel."