LookTV: Siljée nieuwe wethouder financiën

8 maart 2006

LookTV: Siljée nieuwe wethouder financiën

Menno Siljée van de PvdA wordt de nieuwe wethouder van financiën. Dat zei Siljée voor de camera’s van LOOK TV. "Ik word wethouder. Logischerwijs levert de grootste partij (13 zetels) ook de wethouder van financiën." Dat zijn partij daarmee moet instemmen lijkt slechts een formaliteit. "Ik heb zin om in de financiën te gaan speuren." Wie de andere wethouders moeten worden is nog onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat de PvdA een linkse koers wil gaan varen. "We vinden het belangrijk dat de linkse koers die de kiezer wil ook gestalte krijgt in het college waaraan wij gaan deelnemen."

De SP, ook een grote winnaar tijdens de verkiezingen (5 zetels) lijkt daarin een rol te kunnen gaan spelen. "Ik vind Yorick Haan van de SP een geschikte kandidaat voor het wethouderschap", aldus Siljée. Dat de SP ook daadwerkelijk in de coalitie komt is echter nog niet zeker. "Wij gaan met alle negen partijen om de tafel zitten. We gaan op basis van inhoud beslissen hoe het verder moet." De PvdA denkt voor pasen een coalitie te kunnen presenteren. De SP wil graag een links college, maar vindt ook dat daar eerst eens over gepraat moet worden. "Maar we kunnen heel goed een coalitiepartij zijn," zei Haan over zijn partij, die tot nu toe een oppositierol vervuld heeft.

Dat er persé een links college komt is dus nog niet zeker. Ook Martijn Vroom van het CDA is daar niet van overtuigd. "Onze deelname aan het college is zeker niet uitgesloten. Je merkt in de wandelgangen ook dat de PvdA bang is voor de SP als die de écht linkse partij wordt in het college. De eerste schermutselingen en schijnbewegingen worden al gemaakt", aldus de Christen Democraat wiens partij 5 zetels behaalde. Het is voor Eric Zwennis van Leefbaar Schiedam, dat drie van de zeven zetels die de partij had overhoudt, te hopen dat er geen links college komt. Zwennis gaf cynisch aan dat zo’n ramp voor de stad te vinden dat hij dan 'meteen zou verhuizen'.