LookTV: Overwinning voor PvdA en SP

8 maart 2006

LookTV: Overwinning voor PvdA en SP

De gemeenteraadsverkiezingen hebben een grote overwinning laten zien voor de PvdA en de SP. De PvdA, die vier jaar geleden nog fors moest inleveren door de opkomst van Leefbaar Schiedam, wist deze keer 13 zetels te veroveren. Dat betekent dat bijna één op de drie kiezers op de PvdA gestemd heeft. Leefbaar viel terug van 7 naar 3 zetels. De SP maakte een grote sprong: de fractie groeit van twee naar vijf.

Feest was het ook voor D66'er Marcel Houtkamp. Zijn partij doet het landelijk slecht en als de landelijke trend ook voor Schiedam zou gelden, zou hij zijn zetel - de enige voor D66 - verliezen. In de tussenstanden zag het er even naar uit dat hij inderdaad niet zou mogen terugkeren, maar uiteindelijk wist hij zijn zetel te behouden. Gemeente Belangen Schiedam zag de uitslag met gemengde gevoelens aan. Bij de vorige verkiezingen behaalde de partij 3 zetels. Door scheuringen binnen de partij waren alle zetels echter inmiddels bij andere partijen terechtgekomen. GBS haalde dit jaar één zetel: een verlies van twee, maar wel de terugkeer in de gemeenteraad.

Nieuwkomers Duurzaam Nederland, ChristenUnie, Schoenmakers en Brede Volkspartij wisten de kiesdeler niet te halen en komen niet in de raad. Dat geldt ook voor Schiedam Lokaal van wethouder Henk Jan Habermehl en de fractie, die bestaat uit Henk Groenewegen en Ferry Willems. De partij wist 1,9 procent van de stemmen binnen te halen, maar dat is onvoldoende voor een plek in de raad. De opkomst was dit jaar met 49,75 procent iets hoger dan bij de vorige verkiezingen, toen 47,85 procent van de stemgerechtigden ging stemmen.