AD: ’Vluchtalarm’ bajesboten

29 maart 2006

AD: ’Vluchtalarm’ bajesboten

AD Rotterdams Dagblad • Schiedamse SP-jongeren willen de bajesboten en het uitzetbeleid maandelijks met de actie ’vluchtalarm’ onder de aandacht brengen. Maandag is het eerste protest gepland.

ROOD Schiedam, de jongerenafdeling van de SP, voert maandag actie om wantoestanden op de bajesboten aan de kaak te stellen. Onder de noemer ’vluchtalarm’ zullen Schiedamse jongeren om twaalf uur, tijdens de maandelijkse test van de sirenes, op het Stadserf protesteren tegen de bajesboten en het uitzetbeleid’. Het moet een maandelijks terugkerende actie worden.

Aanleiding voor het protest vormt de onrust over het opleidingsniveau van bewakers op de bajesboten. Een journalist van Vrij Nederland mocht na een cursus van één week al als beveiliger op een van de detentieboten in de Merwehaven aan het werk. Hij tekende een verslag op waarin de beperkte brandveiligheid, de lengte van de opsluiting van illegalen en de onderlinge mishandelingen van gevangenen aan het licht kwamen. De Tweede Kamer eist nu opheldering over de gang van zaken op de bajesboten. Daar zouden zo’n 400 mensen langdurig vastzitten.

De Schiedamse actie ’vluchtalarm’ is afgekeken van ROOD in Groningen. Daar zijn jongeren en vertegenwoordigers van vluchtelingenorganisaties al tien maal bijeengekomen om de gevolgen van het beleid van minister Verdonk onder de aandacht te brengen. In de stad zijn 50 gevallen bekend van mensen die met uitzetting bedreigd worden. Diverse Groningse politici hebben toegezegd aanvragen van verblijfsvergunningen voor deze schrijnende gevallen te zullen ondersteunen. In Arnhem en Leiden trekt ROOD eveneens aan de bel.

ROOD Schiedam hoopt dat Schiedamse raadsleden zich ook in willen zetten voor deze groep mensen. Om hoeveel gevallen het in Schiedam gaat, weet ROOD nog niet. ROOD-jongere Ruud Verzijden kent één geval van een jongetje die op een Schiedamse basisschool zit.

VluchtelingenWerk Schiedam laat weten dat er diverse definities van uitgeprocedeerde asielzoekers worden gehanteerd. Dat maakt het moeilijk precieze aantallen te benoemen, aldus Maria Kluin. De organisatie stelt haar netwerk ter beschikking om de SP-actie meer ruchtbaarheid te geven.