AD: Nog geen witte rook

13 maart 2006

AD: Nog geen witte rook

AD Rotterdams Dagblad • De PvdA leidt in alle Waterweggemeenten de collegeonderhandelingen, maar witte rook is er nog niet. Duidelijk is dat een links college in Vlaardingen moeilijk wordt: de SP eist een heroverweging van alle sloopplannen.

Het is zeer de vraag of een links college in Vlaardingen nog mogelijk is. De SP, samen met de PvdA winnaar in Vlaardingen, wijst deelname aan het college niet af. Maar dan zal het bestaande beleid wel moeten veranderen. Belangrijke thema’s zijn volgens de SP een volledige heroverweging van alle sloopplannen en het weren van kansspelmogelijkheden.

Vanavond vindt een openbaar debat plaats met alle partijen. De PvdA, de grote winnaar, heeft hiertoe het initiatief genomen. Ook in Hoek van Holland wil de PvdA in het openbaar praten. Paddy Roomer wil dat donderdag doen, nadat de deelraad is geïnstalleerd. ,,Die openbaarheid is totaal nieuw voor Hoekse begrippen, maar we willen af van het gekonkel en de achterkamertjespolitiek.’’

In Schiedam heeft de PvdA inmiddels met alle partijen gesproken. "Die gesprekken gingen echt alle kanten uit," zegt onderhandelaar Maarten Groene. Het eerste gesprek was met de SP die van twee naar vijf zetels is gegroeid. "Maar uit de volgorde mag je verder geen conclusies verbinden," zegt Groene. Vandaag komt de fractie bijeen om te bepalen welke richting de onderhandelingen verder opgaan. Wel ligt het voor de hand dat de PvdA twee wethouders wil. Groene: "Formeel gesproken zijn we nog niet zo ver, maar het ligt rekenkundig wel voor de hand als je dertien zetels hebt." Menno Siljée is de eerste onbetwiste kandidaat, hij heeft een voorkeur voor financiën. Voor de tweede wethouderszetel worden Peter Groeneweg en Maarten Reuderink genoemd. In Maassluis voert Arnold Keijzer eerst informatieve gesprekken. Daarna worden de gesprekken over het collegeprogramma openbaar.