AD: Achterkamer is uit de tijd

10 maart 2006

AD: Achterkamer is uit de tijd

AD Rotterdams Dagblad • Vlaardingen en Maassluis praten in het openbaar over de vorming van een coalitie. Schiedam en De Hoek twijfelen nog.

Vlaardingen en Maassluis zijn er al uit. De gesprekken over de vorming van een coalitie moeten in openbaarheid plaatsvinden. In alle Waterweggemeenten is de PvdA de partij die de onderhandelingen leidt en weinig ziet in ouderwetse achterkamertjespolitiek. Ook in Schiedam en Hoek van Holland wordt geprobeerd alle raadsleden te paaien voor openbare coalitiebesprekingen.

De Vlaardingse PvdA-lijsttrekker Anny Attema heeft maandag als datum geprikt voor de coalitievergadering met de nieuwe raadsleden. Al heet het officieel ’een analyse van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2006’.

Maarten Groene, haar Schiedamse collega, voert deze week eerst verkennende gesprekken met ’alle grote partijen’ (SP, CDA en VVD), voordat er een besluit over openbaarheid komt. ,,We praten allereerst met de SP, omdat deze partij na ons de grootste winnaar van de verkiezingen is. Maar we willen voorkomen de indruk te wekken dat de onderhandelingen alleen zo gaan als wij dat willen. Daarvoor kan openbaarheid de oplossing zijn.’’

Groene verwijst ook naar de onderhandelingen twee jaar geleden, nadat de coalitie vroegtijdig uit elkaar knalde. Ook daar had Groene de taak tot een nieuwe coalitie te komen. ,,Toen hebben we dat deels openbaar gedaan. De koudwatervrees zit niet bij ons.’’

De Maassluise PvdA-wethouder Arnold Keijzer laat weten dat burgers hier al diverse raadsperiodes mee mogen kijken. De verkennende gesprekken vinden dit jaar echter weer achter gesloten deuren plaats. Het praat makkelijker als alle partijen van tevoren al van elkaar weten wat en met wie ze willen, is de ervaring van vorige keer.

Paddy Roomer, PvdA-voorman in deelgemeente Hoek van Holland, is eveneens voorstander van openbare onderhandelingen. „Ik wil het liefst de onderhandelingen zo open en transparant mogelijk.’’ Met publiek en pers erbij. De VVD, die twee zetels kwijtraakte, heeft binnen de eigen gelederen al gesproken over de toekomst. Het CDA beraadt zich vandaag.