Zorgen over convenant A4-noord

27 februari 2006

Zorgen over convenant A4-noord

SP, Partij van de Arbeid en GroenLinks zijn gealarmeerd over een dreigend convenant tussen de minister van Verkeer en Waterstaat en de gemeente Schiedam over de aanleg van de A4-noord.

Op donderdag 16 februari jl. verraste wethouder Meijer van Leefbaar Schiedam de raadscommissie Ruimte en Verkeer met de mededeling, dat de minister van Verkeer en Waterstaat nog voor de komende gemeenteraadsverkiezingen met de gemeente Schiedam een convenant wil afsluiten over de aanleg van de A4-noord. Vervolgens heeft wethouder Meijer stappen gezet om daadwerkelijk tot ondertekening van zo’n convenant over te gaan.

SP, Partij van de Arbeid en GroenLinks hebben direct aangegeven bezwaren te hebben tegen een convenant, juist zo kort voor de verkiezingen. Het heeft er alle schijn van, dat nu een convenant wordt doorgedrukt en de Schiedamse kiezers buiten spel worden gezet. Democratische fatsoensregels staan de ondertekening van een convenant over zo’n omstreden onderwerp in de weg.

“Het is bizar, dat de Leefbaar-wethouder een convenant over de aanleg van de A4-noord wil sluiten zonder over de precieze inhoud mededelingen te doen. Het roept de vraag op hoe belangrijk het college nu eigenlijk de randvoorwaarden vindt bij de eventuele aanleg van de A4-noord. Wij hebben inmiddels aan de wethouder het verzoek gedaan het convenant aan de raadscommissie Ruimte en Verkeer voor te leggen en hierover vóór de ondertekening met de raadscommissie in debat te gaan. Deze werkwijze zal onze inhoudelijke zorgen niet snel wegnemen. Wél is dan – op minimale wijze – voldaan aan democratische spelregels. Wij rekenen er op, dat de wethouder ons verzoek zal honoreren.”, aldus de drie fractievoorzitters Haan, Groene en Hagen.