ROOD in actie tegen wéér een nieuwe oorlog

3 februari 2006

ROOD in actie tegen wéér een nieuwe oorlog

ROOD/Benjamin Hoppe • Na weken en weken van politiek geneuzel was het nu eindelijk zover. De Kamer boog zich over de beslissing om 1200 militairen uit te zenden naar de omstreden en gevaarlijke provincie Uruzgan in Afghanistan. Het Platform Tegen de Nieuwe Oorlog organiseerde een demonstratie tegen de uitzending van onze jongens en meisjes, ROOD Schiedam was erbij.

Hoewel het er even op leek dat het kabinet zou kunnen vallen, draaide D66 al weer snel bij. Ze stemden wel tegen de uitzending, maar het kabinet mocht toch blijven zitten.

ROOD Schiedam in Den Haag

ROOD Schiedam reisde af naar Den Haag om haar stem eens flink te laten horen. Op het Plein voegde zij zich bij haar voorzitter en moederpartij om gehoor te geven aan de stem van de meerderheid van het volk. Uit peilingen bleek dat zij niet zaten te wachten op de doorzetting van de Amerikaanse oorlogsagenda. Helaas vergeefs, zou een cynische stem kunnen zeggen. Duidelijk is dat de SP met deze missie kon instemmen.

De kou trotserend, stond ROOD Schiedam voor haar principes. De lokale voorzitter, Benjamin Hoppe had voor warme chocolade (met een beetje rum) en stroopwafels gezorgd, dus echt koud hadden ze het ook niet. Aan energie geen gebrek.

Niet alleen ROOD Schiedam stond voor haar principes. Ook een eenzame dappere PvdA’er liep rond bij de demo, hopende zijn partij tot bezinning te brengen. Al gauw ontstonden er veel discussies rondom deze eenzame strijder. ROOD kon zijn inzet wel waarderen, helaas was ook die tevergeefs. Niet veel later werd gemeld dat een ruime meerderheid in de Kamer met de missie had ingestemd.

De toekomst zal uitwijzen of het de laatste keer zal zijn dat we op het Plein bivakkeerden. Als het nodig is zak ROOD er zeker bij zijn. De volgende keer nemen we wel vuilniszakken mee, want de Haagse politie stond ons niet toe de vlaggenstokken mee naar huis te nemen. Die hebben we dus achter moeten laten.