Marijnissen over integratie in Schiedam

24 februari 2006

Marijnissen over integratie in Schiedam

Op vrijdag 3 maart is Jan Marijnissen in Schiedam in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Van 12.00 tot 14.00 uur brengt hij een bezoek aan openbare basisschool de Peperklip in Schiedam-Oost. Marijnissen praat met directeur Ron Abel en lijsttrekker Yorick Haan over integratie en segregatie in het basisonderwijs.

De Schiedamse SP heeft integratie tot één van de hoofdthema's van haar campagne gemaakt. De lokale afdeling vindt dat de gemeente te weinig heeft gedaan om de integratie in de Maasstad op gang te brengen. Marijnissen nam in 2002 het initiatief voor een parlementair onderzoek naar het integratiebeleid en zorgde daarmee voor een doorbraak. In de Tweede Kamer werd na het onderzoek een commissie integratiebeleid ingesteld die regelmatig debatteert over de voortgang van het integratiebeleid.

"In Schiedam is het belang van een stevig integratiebeleid nog niet doorgedrongen," zegt SP-lijsttrekker Yorick Haan. "Het landelijke onderzoek heeft heel wat slapende politici wakkergeschud. In veel grote steden is het signaal opgepikt, zoals in buurgemeente Rotterdam. In Schiedam is het college door de wekker heen geslapen."

"In Rotterdam wordt geëxperimenteert met dubbele wachtlijsten en worden ouderinitiatieven gestimuleerd. Schiedam staat in de top 5 als het gaat om het aandeel allochtone inwoners, dus we moeten ook hier aan de slag. Ik zal Jan Marijnissen een plan van aanpak overhandigen, waarin de SP Schiedam beschrijft hoe ze de segregatie in het onderwijs wil aanpakken. Ik hoop dat door het bezoek van Marijnissen een aantal lokale politici wakker zullen schrikken, zodat we werk kunnen maken van integratie," aldus Haan.