ADRD: Habermehl ’stelt teleur’

3 februari 2006

ADRD: Habermehl ’stelt teleur’

AD Rotterdams Dagblad • Diverse raadsleden vinden dat wethouder Habermehl zich als Schiedamse vertegenwoordiger in de reconstructiecommissie Midden Delfland onvoldoende heeft bemoeid met de plannen die daarvoor zijn gemaakt. Zodoende holt de raad constant achter de feiten aan, stellen zij.

De afvaardiging van de gemeente Schiedam heeft zich onvoldoende ingespannen bij de totstandkoming van de plannen voor de reconstructie van Midden-Delfland. Dat stellen Coby de la Rie (PvdA) en Marcel Houtkamp (D66) van de commissie Wonen en Groen.

Daarmee doelen ze op wethouder Henk-Jan Habermehl (Schiedam Lokaal), die zitting heeft in de reconstructiecommissie. Houtkamp en De La Rie stellen dat de inbreng van de Schiedamse vertegenwoordiging teleurstellend is geweest en dat de commissie zodoende onvoldoende is geïnformeerd over de voortgang van de plannen. Eerder liet een woordvoerder van Midden-Delfland zich al ontvallen niet te snappen dat de politiek zo slecht was ingelicht. ,,De plannen zijn al heel oud. Er zit toch een wethouder in de reconstructiecommissie? Of heeft die zitten slapen?’’

Een en ander leidde tijdens een recentelijke raadscommissievergadering tot grote verbazing en verwarring. Waar gedacht werd dat nog invloed op de reconstructie kon worden uitgeoefend, bleek dat er zelfs al aanbestedingen waren gedaan. Desondanks vindt De la Rie dat er nog voldoende tijd is nogmaals naar de plannen te kijken. Ze is er voorstander van de boeren uit het gebied daar bij te betrekken. Yorick Haan (SP) vindt dat er meer tijd en ruimte moet worden gemaakt om nogmaals naar de herinrichting te kijken. Het moet naar zijn idee kunnen meer te wijzigen in de plannen.

Boeren in Midden-Delfland, maar ook omwonenden aan de Schiedamse kant ervan, verenigingen en instanties protesteren tegen het plan dat ondermeer de aanleg van bossen en moerassen en parkeerplaatsen behelst. Ze willen dat het landschappelijke karakter behouden blijft. Het Actiecomité Behoud Woudweg (ABW) krijgt steeds meer steun uit verschillende hoeken. Inmiddels zijn er wel enkele aanpassingen aangekondigd en het ABW is daarmee redelijk in haar sas. ‘Meer weiland langs de Woudweg is goed voor het behoud van het karakter ervan’. De stukjes die nu weiland blijven, zijn volgens de ABW echter te klein voor agrarisch gebruik. Het actiecomité zegt te blijven strijden voor grotere graasgebieden.

D66-fractievoorzitter Marcel Houtkamp kan zich daarin vinden. Hij is voornemens voor de raadsvergadering van maandag een motie in te dienen om ondermeer uitbreiding van het weidegebied te bewerkstelligen.

Overigens heeft Habermehl zich niet alleen de kritiek van commissieleden op de hals gehaald. Ook insprekers menen dat Habermehls interesse voor de reconstructieplannen ondermaats is. Tijdens één van de laatste commissievergaderingen liep de wethouder uitgerekend op het moment dat de insprekers het woord kregen, de zaal uit.