SP voert actie voor beter OV

31 januari 2006

SP voert actie voor beter OV

Op woensdag 1 februari is een team van de SP in alle vroegte op station Schiedam Centrum aanwezig om daar aandacht te vragen voor de NV Reizigers. In de ochtendspits zullen flyers over deze nieuwe vereniging worden uitgedeeld en roept de SP de reizigers op om lid te worden.

logo NV Reizigers
De NV Reizigers is opgericht door onder meer leden van de SP en FNV Bondgenoten. De organisatie wil betaalbaar, klantgericht en deur-tot-deur vervoer waar niet het winststreven maar de reiziger centraal staat. Bovendien pleit de vereniging voor het recht op openbaar vervoer in heel Nederland, gratis openbaar vervoer voor bepaalde groepen en voor investeren in serviceverlening door mensen, in plaats van het schrappen daarvan.

NV Reizigers is ontstaan uit onvrede met de teloorgang van het openbaar vervoer. Al jaren heeft het te kampen met bezuinigingen en privatiseringen en als gevolg daarvan kwaliteitsverlies. Bovendien is de organisatie van mening dat in de discussie voor een beter openbaar vervoer te vaak reizigers en werknemers tegenover elkaar worden gezet. Dat is volgens de SP Schiedam niet terecht: "Reizigers en personeel hebben meestal dezelfde belangen en dezelfde ideeën over hoe het beter kan. Het is daarom logisch dat zij de handen ineen slaan voor een beter OV."