Gemeenteraad wil geen referendum

24 januari 2006

Gemeenteraad wil geen referendum

Een meerderheid van de Schiedamse gemeenteraad heeft een voorstel om het burgemeestersreferendum af te blazen gesteund. SP-lijsttrekker Yorick Haan deed zijn uiterste best - gesteund door actievoerders van ROOD - de raad er van te overtuigen dat de politiek het niet kan maken om het referendum te laten vallen. Haan: "We hebben de kiezer een worst voorgehouden, die moeten we niet nu opeens wegtrekken."

de jongeren van ROOD laten merken wat ze van de Schiedamse politiek vinden
FOTO: Roel Dijkstra

Hieronder de inbreng die Haan gisteren leverde.

"Een nieuwe burgemeester selecteren. Dat is geen dagelijkse kost voor een gemeenteraad. Zeker in Schiedam niet. Er wordt wel elk jaar een nieuwe wethouder gezocht, maar een nieuwe burgemeester is niet vaak nodig. Het was daarom goed om te zien dat de gemeenteraad koos voor een breed samengestelde vertrouwenscommissie, een stevige profielschets én voor een referendum. Unaniem.

De burger moest meer bij de politiek betrokken worden en het referendum was daarvoor een goed middel. Nu het aantal kandidaten wat tegenvalt, krabbelen de grootste vier partijen terug. Dat valt mij erg van ze tegen. Vanavond bleek dat Leefbaar Schiedam op haar schreden terugkeert en toch een referendum steunt.

Waarom niet proberen wat meer kandidaten te trekken, bijvoorbeeld door het referendum op een later moment te organiseren. Als het referendum niet samenvalt met de gemeenteraadsverkiezingen, dan is er al één drempel weg.

We moeten bij meer mensen de interessante baan van burgemeester van de fantastisch mooie stad Schiedam onder de aandacht brengen. Een burgemeester moet in Schiedam misschien hard werken, maar het is ook een baan waar veel uit te halen is. In Schiedam is een wereld te winnen. Een beter Nederland begint hier!

Als een kandidaat-burgemeester überhaupt niet het lef heeft om deel te nemen aan een referendum, dan moeten we ons afvragen of die kandidaat wel past in onze profielschets. Er is moed voor nodig om burgemeester van Schiedam te worden, dat geef ik toe. Maar nogmaals: het is een interessante baan, hard werken, maar een baan waar veel uit te halen is. Een kandidaat-burgemeester die niet wil meewerken aan verdere democratisering van dit ambt is het naar mijn idee niet waard om burgermeester van Schiedam te worden. Een echt goede kandidaat zou in een referendum juist een uitdaging zien.

We moeten de kiezer nu een keer wél vertrouwen. Een burgemeestersreferendum is misschien niet de best mogelijke oplossing, maar wel de meest democratische die op dit moment – binnen de huidige wetgeving - mogelijk is.

We hebben de burgers een worst voorgehouden, die moeten we niet nu opeens wegtrekken. De mensen in de stad voelen zich belazerd. Er zijn kiezers die denken: “Waarom proberen ze ons nog naar de stembus te krijgen voor de raadsverkiezingen, terwijl ze ons niet eens in staat achten om een burgemeester te kiezen.”

Die gedachtegang moeten we voorkomen. De raad moet bij het besluit om een referendum te organiseren blijven. Daarom dien ik een amendement in dat het voorliggende voorstel zo wijzigt dat de procedure wél zo snel mogelijk weer wordt opgestart, maar mét een referendum.

Het amendement wordt gesteund door D66, GroenLinks en het AOV en is zojuist ook mede-ondertekend door Leefbaar Schiedam. Maar liefst vier van de zeven leden van de vertrouwenscommissie vinden dat we moeten doorzetten en niet bij de pakken moeten neerzitten.

Als het aan mij ligt trekt de politiek zich niet weer terug in de achterkamertjes om een nieuwe burgemeester via de weg van de politieke benoeming in het pluche te helpen. Het moet anders! Niet weer terugvallen in de oude structuren, maar de vernieuwing in de politiek waarmaken."