ADRD: Zwembad in de etalage

28 januari 2006

ADRD: Zwembad in de etalage

AD Rotterdams Dagblad • De expansiedrift van Thermen Holiday in Schiedam kent geen grenzen. Na uitbreiding met kantoorruimte wil het nu ’buurman’ Zwembad Groenoord inlijven.

Gaat zwembad Groenoord in de verkoop? Geruchten voedden de afgelopen week deze mogelijkheid. Het werd deze week zelfs besproken in de gemeenteraad.

De eigenaar van Thermen Holiday heeft aangegeven dat hij interesse heeft voor het naastgelegen gemeentelijke sport- en recreatiebad. Een meerderheid van de raad heeft inmiddels aangegeven dat er een onderzoek mag komen naar een mogelijke verkoop om zo te zien wat het op zou kunnen leveren. "Al die indianenverhalen zoals de roddel dat het bad al verkocht is voor een symbolisch bedrag van één euro, zijn dus niet waar," reageert Jan van Vugt, directeur van de dienst Sport en Recreatie in Schiedam. "Waarschijnlijk heeft iemand gelekt om het verhaal uit de beslotenheid te halen. Ergens in de loop van het jaar zullen er vast wel gesprekken worden gevoerd maar het zwembad blijft nog tot 1 januari 2007 in gemeentelijke handen. Het contract is pas weer met een jaar verlengd," aldus Van Vugt.

De directeur geeft aan dat bij een eventuele overname van het zwembad niet aan een simpele koopoverdacht moet worden gedacht.

Mocht Thermen Holiday de nieuwe eigenaar worden, dan verplicht die zich tot een aantal zaken. "Bij een overname moet de nieuwe koper zich aan drie garanties houden. De huidige gemeenschappelijke functie moet gewaarborgd blijven. De rechten en plichten van de medewerkers moeten hetzelfde blijven en de tarieven mogen niet meer omhoog dan de heersende trend voor soortgelijke zwembaden voorschrijft."

De SP in Schiedam is fel tegen verkoop. "Het is beter als het zwembad in gemeenschapshanden blijft," aldus de SP-fractie.