RS: Opnieuw ontsnapping van bajesboot

5 oktober 2005

RS: Opnieuw ontsnapping van bajesboot

Radio Schiedam • Dinsdagavond laat zijn opnieuw drie gevangenen ontsnapt van de bajesboot, die in de Rotterdamse Merwedehaven ligt. Een van hen kon snel na zijn ontsnapping worden aangehouden. De andere twee wisten enkele uren uit de handen van de politie te blijven. Hoe de gevangenen de benen hebben kunnen nemen, kon een politiewoordvoerster woensdagochtend nog niet zeggen.

In het jaar dat de boten er liggen, is het al geregeld voorgekomen dat illegale vreemdelingen, die op de boot zijn ondergebracht, ontsnappen. Bewoners en bedrijven uit de omgeving protesteerden al verschillende keren, omdat ondanks eerdere toezeggingen de ontsnappingen kennelijk niet voorkomen kunnen worden. Nog vorige week boden vertegenwoordigers van de SP en de Bewonersvereniging Schiedam Oost een petitie aan aan de commissie voor Justitie van de Tweede Kamer (meer info). Er zijn ook vragen gesteld aan de ministers Donner (justitie) en Verdonk (vreemdelingenbeleid).

De fractievoorzitters Martijn Vroom (CDA) en Yorick Haan (SP) hebben, namens hun partij, inmiddels een reactie gegeven. Het CDA eist actie en stelt dat de boten moeten worden weggesleept naar een plek waar ze simpeler bewaakt kunnen worden en waar geen mensen naast wonen. Yorick Haan heeft een e-mail aan de Kamercommissie voor Justitie gestuurd. Hij vraagt hierin om een extra snelle reactie van hen zodat de Tweede Kamer zich ook met spoed kan buigen over de kwestie. Ook de SP stelt een andere locatie voor waar de beveiliging eenvoudiger en beter kan worden geregeld.