AD-RD: Steekspel om Rotterdamse bajesboten

7 september 2005

AD-RD: Steekspel om Rotterdamse bajesboten

AD Rotterdams Dagblad • Schiedam wil dat Rotterdam de bajesboten uit de Merwehaven wegsleept. Een raadsmeerderheid vindt de boten op de stadsgrenzen onveilig. Burgemeester Ivo Opstelten beloofde vorig jaar zomer dat ontsnappingen uitgesloten waren, maar sindsdien hebben elf gevangenen de benen genomen.

Drie van hen worden nog vermist, aldus de SP. Zowel oppositie- als coalitiepartijen willen dat de drijvende gevangenissen zo snel mogelijk worden verwijderd. De SP meent dat de illegale vreemdelingen die er verblijven, 'uit wanhoop tot alles in staat zijn'. Ook het CDA heeft moeite te geloven dat de veiligheid niet in het gedrang is.

"Het is dat Smit Tak momenteel wat druk is in de Golf van Mexico, anders zou ik zeggen: hang er een sleepboot aan en haal ze weg," zegt CDA'er Martijn Vroom. "Breng ze naar een plek waar geen woonwijk is." Ook de PvdA, Leefbaar Schiedam en de SP zien de schuiten liever vertrekken dan blijven. Om hun verzoek kracht bij de zetten, wil de PvdA dat als raad en college een brief wordt geschreven aan burgemeester Opstelten en minister Donner van justitie. De Schiedamse burgemeester Reinier Scheeres voelt daar echter niets voor. Volgens hem komt het niet vaak voor dat het verschil tussen het objectieve en subjectieve onveiligheidsgevoel zo groot is.

"Het gaat om illegale vreemdelingen zonder criminele achtergrond. Als die ontsnappen, gaan ze echt Oost niet onveilig maken. Die verdwijnen zo snel mogelijk," aldus Scheeres. Bovendien heeft Scheeres al een keer nul op rekest gekregen toen hij Opstelten vroeg of de bajesboten ergens anders konden komen te liggen. Een tweede poging lijkt hem weinig zinvol. Een brief van de raad aan de minister moedigt hij wel aan.Justitie heeft Scheeres nog niet gemeld hoeveel ontsnappingen nu precies hebben plaatsgevonden, ondanks zijn verzoek om informatie.

De raad gaat nu zelf een brief opstellen. De SP en Bewoners Vereniging Schiedam Oost gaan vrijdag op de mark verder met het verzamelen van handtekeningen van mensen die de bajesboten graag zien vertrekken.